Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Hans butik utses till Sveriges bästa digitala ombud

2023-ars-vinnare-1030x773-1

Under söndagens gala korades flera ombud i olika kategorier.
Pressbild

Södertäljebon Patrik Kaldoyo, ägare av Spelpoolen i Strängnäs, har genom åren skapat stora vinster för andelsägare. Nu prisas hans verksamhet som Sveriges bästa digitala spelombud.

Under december 2020 genererade Patrik Kaldoyos andelsspel nästan 12 miljoner kronor. Samma år lyckades Spelpoolen i Strängnäs att ensamma uppnå 13 rätt på Europatipset, vilket resulterade i en utdelning på över 2,8 miljoner kronor. Denna summa fördelades mellan Spelpoolen och fler andra andelsköpare genom ”Spela Tillsammans”.

Men det är inte första gången Södertäljebon Kaldoyo uppnått framgångar. Bland annat vann han år 2013 över 2,5 miljoner kronor på en månad för sina andelsägare.

I mitten på februari kröntes Kaldoyos ombud i Strängnäs till Sveriges bästa digitala spelombud. Under en ceremoni hyllades Svenska Spels främsta ombud, och priser delades ut i olika kategorier, inklusive ett hedersomnämnande för årets bästa ombudsportalsanvändare, ett pris som delades ut av Armand Duplantis. Totalt har Svenska Spel över 5 100 ombud över hela landet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 23:26

Tonåring dömd för mordförsök på 19-åring

tingsratt

Montagebild/Arkivbild

En 16-årig pojke från Gnesta döms till sluten ungdomsvård i ett år och sex månader för försök till mord, efter att ha försökt knivhugga en 19-åring i ansiktet.

I veckan meddelade tingsrätten sitt beslut mot en 16-årig pojke från Gnesta, för ett brutalt försök till mord samt flera fall av ringa narkotikabrott.

(Annonslänk)

Händelsen som ledde till åtalet inträffade den 23 juli 2023, då den dömde pojken angrep en 19-åring från Vagnhärad med en kniv, vilket resulterade i livshotande skador. Orsaken till incidenten var att 19-åringen, tillsammans med sin partner, försökte få tillbaka en skuld. Plötsligt angrep 16-åringen med en stor kökskniv, ungefär 30 centimeter lång, och skar 19-åringen i armen och ansiktet.

Pojken fördes till sjukhus för vård och senare kunde domstolen i åtalet konstatera att angreppet utfördes med uppsåt att döda. Utöver detta våldsbrott befanns den dömda pojken även skyldig till flera fall av ringa narkotikabrott, där han olovligen hade innehaft och använt cannabis samt andra substanser vid flera tillfällen under våren och sommaren 2023.

I domen, utöver straffet med sluten ungdomsvård i ett år och sex månader, ingick även ett skadestånd på 229 159 kronor till 19-åringen för kränkning, sveda och värk, sakskada samt utlägg. En del av detta belopp, 10 500 kronor, ska solidariskt betalas av den dömdes vårdnadshavare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 17:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors