Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Makdessi byter fotbollsplan mot burgerrestaurang

2A28F9C8-4A2B-4BB3-9AD2-23776BF6ADC1

Foto: Alexander Isa

I en överraskande karriäromställning har den tidigare fotbollsspelaren George Makdessi, känd för sin tid i Assyriska FF och Syrianska FC, tagit ett nytt steg utanför fotbollsarenan och in i restaurangbranschen.

– Jag har varit skadad och borta från fotbollen, och det har jag mått dåligt över. Men jag gillar utmaningar, och nu vill jag testa något nytt, säger han till Telgenytt

Makdessi har öppnat hamburgerrestaurangen Dripp’n Burgers i de lokaler som tidigare hyste HamburgarePrinsen på plattan i Grusåsen. Detta markerar en ny och spännande början för Makdessi, som har sadlat om från professionell fotbollsspelare till restaurangägare.

Den nya restaurangägaren George Makdessi hade händerna fulla under smygpremiären.
Foto: Alexander Isa

George Makdessi gjorde sig först ett namn på fotbollsplanen, där han visade upp en imponerande skicklighet och dedikation till spelet. Hans tid hos Assyriska och Syrianska är väl ihågkommen av fans och spelare, men efter att ha lämnat fotbollsvärlden bakom sig, har Makdessi nu vänt blicken mot restaurangbranschen med ambitionen att skapa en ny mötesplats för matälskare.

Dripp’n Burgers lovar en meny som fokuserar på kvalitet och smak, med ett brett utbud av gourmetburgare som är utformade för att tillfredsställa alla smaker. Makdessi uttrycker en passion för matlagning och gästfrihet, och ser sin nya restaurang i Grusåsen som ett sätt att förena människor över en god måltid.

– Den här staden har många kebab- och hamburgerrestauranger, och jag vet att det är en nedgång just nu i hamburgartrenden, men det är en dipp just nu, och precis som med aktier så tror jag att det vänder, säger George Makdessi och fortsätter.

– Jag har alltid älskat hamburgare och kände att vi verkligen kunde göra något unikt. Våra kockar gör allt från grunden och använder enbart de bästa råvarorna.

Tryffelburgaren, en av dagens populära burgare.
Foto: Alexander Isa

Restaurangen, som tar över efter HamburgarePrinsen, har genomgått en omfattande renovering för att spegla Makdessis vision. Med en modern och välkomnande inredning hoppas han att Dripp’n Burgers ska bli en populär destination för såväl lokala invånare som besökare när han öppnar för allmänheten under fredagen. Men redan under torsdagen höll han en smygpremiär som exploderade med besökare efter att de sett hans virala video på TikTok.

– Jag förväntade mig inte att smygpremiären skulle vara så här bra. Jag har fått hundratals sms och samtal efter vår TikTok-video som hade stor effekt, säger han.

Dripp’n Burgers representerar en ny era för Makdessi, där han nu byter ut fotbollsstövlarna mot förklädet och lovar en kulinarisk upplevelse som är lika engagerande som hans tid på fotbollsplanen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 03:56
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 03:57

Larm om bråk och hot på bensinstation i Nykvarn

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut till en bensinstation i Nykvarn torsdagskvällen efter larm om ett bråk som uppstått till följd av en obetald vara.

Incidenten utspelade sig på torsdagskvällen klockan 20.46 på en bensinstation i Nykvarn, där en kund vägrade att betala för en vara. Enligt polisen eskalerade situationen och ledde till ett bråk mellan kunden och personalen på platsen.

Polisen kallades till platsen för att hantera situationen, där en person snabbt kunde identifieras. Enligt rapporter kommer en anmälan om ringa stöld samt olaga hot att upprättas mot den inblandade kunden som en följd av incidenten.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 00:12
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 00:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors