Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Brand i flerfamiljshus Hovsjö – en person förd till sjukhus  

Ambulans-helikopter

Arkivbild

Räddningsinsats på Granövägen efter larm om brand. En person har förts till sjukhus med ambulanshelikopter för vård.

(Annonslänk)

En brand bröt ut i ett flerfamiljshus på Granövägen i Hovsjö vilket ledde till en snabb insats från ambulans och räddningstjänst. Larmet om branden inkom till SOS Alarm vid 15-tiden på tisdagen varpå flera räddningsenheter har ryckt ut.

En person har skadats i samband med branden och vårdas nu för sina skador. Omfattningen av skadorna är i nuläget inte känd.

– Det har brunnit i en lägenhet, vi är där med en styrka. En person tas hand av sjukvårdspersonal, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt. 

Orsaken till branden är för närvarande oklar, och en utredning kommer att inledas för att klargöra vad som ledde till händelsen.

Uppdatering 17:22:

Polisen meddelar på sin hemsida att den person som skadades vid branden ska ha förts till sjukhus med ambulanshelikopter. Det finns i nuläget inga uppgifter om skadeläget och ingen brottsmisstanke i samband med branden.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 19:18
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 19:18

DEBATT: Nu skapar vi en bättre A-kassa

2022_01_arbetsformedlingen-fasadskylt1-scaled

Pressbild

Liberalerna har tagit fram en viktig reform av A-kassan. Den nya a-kassan ska leda till högre ersättning under kortare tid för att öka rörligheten på den svenska arbetsmarknaden.

Sverige har idag den tredje högsta arbetslösheten i EU och Södertälje har bland de högsta arbetslöshetsnivåerna i Sverige. Det slår hårt mot hela samhället men särskilt hårt mot ungdomar och utrikes födda som har svårt att få arbete i Södertälje. Siffrorna har tillåtits skena eftersom politiken vägrat anpassa sig efter verkligheten. Det är på tiden att man tar itu med problemen.

Metin Hawsho, Liberalernas gruppledare

Den höga arbetslösheten är en av huvudorsakerna till utanförskapet som råder i Södertäljes utsatta områden. Hög arbetslöshet är en grogrund för kriminalitet, missbruk och utsatthet. 

Den nya A-kassan kommer att öka både taket och golvet för hur mycket en individ kan få ut i månaden, men utbetalningarna kommer att trappas ned snabbare än idag. Den som blir av med jobbet ska inte behöva oroa sig för månadens räkningar men samtidigt inte heller kunna ha samma höga ersättning i långa perioder. Poängen är att individen ska kunna landa tryggt men snabbt ta sig tillbaka på arbetsmarknaden igen. Vi gör om A-kassan till en studsmatta istället för en hängmatta.

Den moderna arbetsmarknaden är annorlunda från hur det var förr, det ställer krav på flexibilitet. Det måste bli lättare att gå från ett arbete till ett annat än vad det är i Sverige idag. Både för att gynna den arbetsgivare som söker arbetskraft, men framförallt för att gynna den som söker jobb.

(Annonslänk)

I Danmark har man sedan länge haft ett system för arbetslöshetsersättning som heter flexicurity. Där har man ett högt men snabbt avtrappande upplägg för A-kassorna. Det gör att den som blir av med jobbet fortsatt har råd med nästa månads räkningar men ges starka incitament att snabbt hitta ett nytt jobb. 

Liberalernas omstöpning av A-kassan innebär att golvet och taket höjs men att avtrappningen går snabbare. Det gör att den svenska arbetslöshetsersättningen blir mer lik den danska. Flexicurity infördes 1989 i Danmark och det har onekligen fungerat väldigt bra. De senaste 30 åren har Danmark haft högre lägre arbetslöshet än Sverige, varenda år. I december 2023 var den svenska arbetslösheten 8% medan den danska bara var 5%. I Södertälje var arbetslösheten ännu högre, 10,5%. 

Det är verkligen på tiden att Sverige inför något som liknar den danska A-kassan. Så att fler kan få jobb och utanförskapet minskar. Tack vare Liberalerna finns det nu en möjlighet för Sverige att få en bättre och mer flexibel arbetsmarknad

Metin Hawhso,
Gruppledare, Liberalerna i Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 16:26
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors