Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

INSÄNDARE: Gratis busskort till alla barn

SL-busskort

Pressbild: SL

Detta är ett öppet meddelande till alla politiker. Jag tycker att barn under 18 år ska få gratis busskort utöver loven, det vill säga ett busskort som fungerar på vardagar.

För det första är busskort alldeles för dyrt. Alla har inte råd att köpa ett! Många föräldrar har det svårt ekonomiskt och därmed svårt att betala 1020 kronor för endast ett busskort under vårterminen. Om man förväntar sig att föräldrarna ska ha råd att köpa såna dyra busskort så borde lönerna höjas i så fall och matpriserna sänkas.

För det andra hinner föräldrar inte alltid skjutsa oss barn med bilen över allt då dem har en hel del andra saker de behöver göra; de jobbar, de tar hand om hemmet, de lagar mat med mera. Vi behöver kunna ta oss till olika platser som exempelvis träningar och skolan på egen hand! Och det hade vi kunnat göra om vi hade busskort.

”Många barn mister fritidsaktiviteter och egen tid med vänner”

Jag vet att det är dyrt för Region Stockholm eller kommunen att bjuda på busskort till elever men många barn mister fritidsaktiviteter och egen tid med vänner för att de inte kan ta sig till olika platser. I dagsläget får vi busskort som fungerar på loven men det är under vardagarna som kortet egentligen behövs som mest.

Vi får heller inte glömma att det är mycket bättre för miljön att samåka och åka kollektivt istället för att en massa föräldrar ska behöva skjutsa sina barn enskilt överallt och åka fram och tillbaka i staden.

Slutligen vill jag poängtera att jag själv som sjätteklassare inte har råd att köpa busskort. Det hindrar mig från att åka till träningar och göra roliga saker med mina vänner då jag inte kan ta mig till olika platser. Jag hoppas verkligen att ni politiker läser detta och funderar på att erbjuda barn gratis busskort så att ni kan hjälpa mig och många andra barn/elever i min ålder.

Amir,
Årskurs 6, Mariekällskolan

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Lantmännen återkallar påse med orent mjöl

863478e2628d6c7a_org

Foto: Lantmännen

Lantmännen Cerealia återkallar specifika förpackningar av Kungsörnen Grahamsmjöl grovmalt efter att ha upptäckt råginblandning, vilket kan vara skadligt för allergiker.

Lantmännen Cerealia meddelar en återkallelse av ett parti Kungsörnen Grahamsmjöl grovmalt 1,5 kg, riktat till produkter med bäst före-datum 13-12-2024, efter att det konstaterats att vissa förpackningar innehåller råg. Denna åtgärd är föranledd av den potentiella hälsorisken för individer med rågallergi. Konsumenter som har köpt denna produkt uppmanas att noggrant granska förpackningens innehåll, då bara en begränsad del av partiet är berört.

För de som inte är allergiska mot råg, är produkten fortfarande säker att använda, meddelar bolaget.

Som en försiktighetsåtgärd har försäljning av det berörda partiet pausats hos samtliga återförsäljare. Konsumenter som önskar reklamera den berörda produkten guidas till att använda ett onlineformulär på Kungsörnens webbplats, alternativt kontakta företaget via e-post eller telefon.

Kungsörnen Grahamsmjöl grovmalt. Foto: Lantmännen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 februari 2024 18:13
Senast uppdaterad: 19 februari 2024 18:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors