Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Återkallar planer för fler bostäder i Järna

Gravmaskin-Pixabay

Arkivbild: Alexander Isa

Järna kommundelsnämnd avskriver planuppdrag för utveckling av bostäder på del av Tavesta 1:248 och Sprängaren 1. Detta efter att Telge Bostäder återkallat sin ansökan.

Telge Bostäder, som 2017 ansökte om planbesked för att utveckla fyra mindre flerbostadshus längs Turingevägen i Järna, har återkallat sin ansökan. Denna utveckling skulle ha innefattat bostäder på kommun- och företagsägd mark, i linje med översiktsplanens intentioner om förtätning och utveckling av centrala stråk.

Beslutet om att inleda planläggning fattades av Järna kommundelsnämnd i maj 2018, men med ansökans återkallande har nämnden nu beslutat att avskriva planuppdraget.

Flygfoto över Tavesta 1:248 och Sprängaren 1 i Järna med föreslaget planområde markerat i rött.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 19:34
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 18:34

Pappan till mördad nioåring utreds psykiatriskt

IMG_7954

Gravljus utanför pojkens bostad i januari.
Foto: Shamash Oyal

Den man som misstänks för att ha dödat en nioårig pojke i Rosenlund ska genomgå en fler veckor lång rättspsykiatrisk undersökning. Det meddelade Södertälje tingsrätt under måndagen.

Det var måndagen den 8 januari som polis och räddningspersonal larmades till en bostad i Rosenlundsområdet efter ett larm om en allvarligt skadad person. På plats hittades en nioårig pojke svårt skadad i lägenheten. Trots snabba insatser och omedelbar transport till sjukhus med ambulanshelikopter kunde inte pojkens liv räddas.

(Annonslänk)

I bostaden fanns även pojkens pappa, som greps av polisen i samband med händelsen och kort därefter anhölls av åklagaren. Mannen, som är i 45-årsåldern, misstänks på sannolika skäl för att ha orsakat sin sons död. Nu ska han genomgå en omfattande rättspsykiatrisk undersökning, ett beslut som fattades av Södertälje tingsrätt under måndagen efter att Rättsmedicinalverket bedömt att mannen kan lida av en allvarlig psykisk störning.

Syftet med undersökningen är att utreda om den misstänkte led av en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället och om han behöver vård. Detta görs genom samtal, observationer och tester. Undersökningen, som tar fyra till sex veckor att genomföra, utförs av ett team bestående av rättspsykiatrer, psykologer, socialutredare och omvårdnadspersonal.

När undersökningen är klar överlämnas resultaten till domstolen, som använder dem för att fatta beslut i ärendet.

Läs även: Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 17:29
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 17:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors