Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Hemmastarkt NIF på jakt efter 3 nya poäng

NIF

#29 Markus Jonsson och #91 Oscar Janthe har levererat de senaste matcherna. Får publiken se nya poäng från duon under söndagen? Foto: RG Foto-Media

Svenska Superligan Herr
Omgång 20
Nykvarns IBF (11) – Team Thorengruppen (9)
Matchstart: 17:00

Efter en kort paus är det återigen dags för en spännande hemmamatch för NIF i Furuborghallen. På söndag är det Team Thorengruppen som står som motståndare, ett lag som endast lyckats säkra 2 av 18 möjliga poäng under de senaste 6 matcherna.

Gästerna kommer från en förlust i övertid mot Karlstad (4–5) och befinner sig för närvarande två poäng bakom Jönköping, som innehar den sista slutspelsplatsen. Umeålaget har fortfarande allt i egna händer med 7 omgångar kvar, men för att upprätthålla sina chanser behöver de poäng i den kommande matchen mot ett hemmastarkt NIF.

För NIF har segern senast mot Kalmarsund bidragit till att självförtroendet stärkts. Det var en match där flera pusselbitar föll på plats samtidigt, vilket resulterade i tre viktiga poäng för laget. För att NIF ska kunna fortsätta sin kamp för en plats i slutspelet krävs det en seger på söndag för att hålla liv i sina förhoppningar.

Senast lagen möttes var under hösten där Umeålaget var strået vassar och betydligt mer effektivt än NIF, vilket resulterade i en seger på 8–3. NIF har visat sig vara starka på hemmaplan där de har säkrat 79% av sina poäng, och de har stört flera av topplagen som besökt Furuborghallen. Kan de inleda matchen lika starkt som de gjorde mot Kalmarsund? Det återstår att se.

Matchen spelas söndagen den 11 februari kl.17:00 i Furuborghallen.

Biljetter finns att köpa här:

Matchen sänds via Sportexpressen TV här:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 02:32

Olycka på Mälarbron – Flera fordon inblandade 

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En trafikolycka involverande flera fordon på Mälarbron i Södertälje, vilket lett till stora trafikstörningar.

(Annonslänk)

En brand rapporterades utbruten i en lägenhet belägen på bottenvåningen i ett flerbostadshus

Olyckan, som rapporterades vid 21-tiden har medfört betydande trafikstörningar i centrala Södertälje. Olyckan som inträffade på lördagskvällen involverad flera fordon 

Räddningstjänsten, tillsammans med flera andra hjälpenheter, har snabbt ryckt ut  till platsen för att hantera situationen. Skadeläget för de inblandade är för tillfället okänt.

Enligt Trafikverket har olycka stor påverkan på trafiken i båda riktningarna och kommer att vara påverkad fram till åtminstone klockan 22.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 21:21
Senast uppdaterad: 10 februari 2024 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors