Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Filminspelning på populära platsen i Södertälje

05FC55DC-1ADD-40F8-985D-AA51545296F5

Foto: Alexander Isa

Södertälje blev under onsdagen scenen för en spännande filminspelning där snöscotrar och snökanoner inkluderades. Detaljer kring projektet hålls hemliga, men spekulationer och närvaron av kända mediehus antyder en stor produktion.

Under onsdagen förvandlades Ragnhilsborgsbacken i Södertälje till en filmstudio, där ett team av filmare och skådespelare tog över landskapet. Med snöscotrar som susade förbi och snökanoner i full drift, skapades en vinteratmosfär som fångade förbipasserandes intresse.

Ragnhilsborgsbacken togs under en dag över av ett stort filmteam. Foto: Alexander Isa

Detaljer kring produktionen är fortfarande höljda i mystik. Trots närvaron av representanter från bland annat SVT, är uppgifter om filmens innehåll och syfte sparsamma. Enligt uppgifter till Telgenytt kan projektet vara en del av en större satsning för ledande så kallade ”Streamers”.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig även Friluftsfrämjandet, som ansvarar för Ragnhilsborgsbackens anläggning. Deras arbete med att hålla en av snökanonerna igång var avgörande för att skapa den rätta vinterkänslan som scenen krävde.

Vad som än spelas in vid Ragnhilsborgsbacken, står det klart att Södertälje än en gång har satt sitt avtryck på den svenska filmkartan.

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 22:42
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 22:42

Larm om singelolycka vid Moraberg

Olycka-raddningstjansten-2

Arkivbild

En singelolycka rapporterades vid Morabergavfarten på onsdagseftermiddagen. Flera räddningsenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

SOS Alarm mottog uppgifter om en singelolycka som inträffade på onsdagseftermiddagen vid Morabergavfarten. Olyckan skedde klockan 17.13, i anslutning till motorvägsavfarterna från E4:an och vidare mot Morabergavfarten. Olyckan ska enligt Trafikverkat haft en liten påverkan trafikflödet i området.

Räddningstjänsten var snabbt på plats för att säkra olycksplatsen och för att se till att trafiken kunde flyta på som vanligt. Deras snabba insats bidrog till att undvika större trafikstörningar och säkerställde att situationen hanterades effektivt.

Enligt de senaste rapporterna finns det i nuläget inga uppgifter om personskador i samband med olyckan. Orsaken till olyckan är fortfarande oklara.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 17:53
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 17:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors