Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Nytt arbetssätt minskar sjukhusets väntetider

Skarmavbild-2024-02-05-kl.-00.16.44

Operationssal på dagkirurgiskt centrum. På bild: Rickard, Lona, Camilla, Ida-Linnéa, Maja, Semih och Haydar. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus inför ett nytt effektiviserande arbetssätt, ”snabbspårsal”, för att kraftigt minska väntetiderna för operationer. – Våra medarbetare tycker att det är kul att jobba mer effektivt och kunna hjälpa fler patienter, säger verksamhetschefen Lona Layous.

För att hantera de ökande köerna till operationer har operationsavdelningen på Södertälje sjukhus utvecklat ett innovativt koncept kallat ”snabbspårsal”. Denna nya metod innebär att patienter som ska genomgå samma typ av operation samlas på samma dag och tas om hand av ett specialiserat team i en särskild operationssal.

(Annonslänk)

Genom detta arbetssätt förkortas tiden mellan olika operationer, vilket gör att fler patienter kan opereras under samma dag.Som ett resultat av detta nya system, har operationskapaciteten i snabbspårsalarna ökat med 30-60 procent jämfört med traditionella operationsalar, samtidigt som hög kvalitet bibehålls.

Tack vare sjukhusets insatser under 2023 har köerna minskat, patienternas tillfredsställelse ökat, och sjukhuset har uppnått en delad förstaplatsen i det svenska kvalitetsregistret för 2023.

– Trots en ökad kapacitet och fler operationer så har vi lyft oss ännu mer i kvalitetsregistret SPOR som jämför operationsavdelningarna i Sverige och hamnat på delad första plats under 2023, vilket vi är mycket stolta över, säger Lona Layous, biträdande verksamhetschef, sektionschef för operation och överläkare i anestesi.

I snabbspårsalarna kan exempelvis 5 ledproteser, 6 ljumskbråck och 12 analingrepp utföras på en dag, jämfört med tidigare kapacitet. Dessutom har en mindre operationssal etablerats på sjukhusets dagkirurgiska centrum, där omkring 80 operationer har utförts sedan starten i oktober 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 00:35

MINGELBILDER v.5 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0012

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.3

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 04:55
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 15:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors