Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Kvinna misshandlad – En person gripen av polis

Polis

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter att ha blivit misshandlad av sin man i Södertälje under fredagskvällen.

Vid klockan 21.28 mottog Södertäljepolisen ett larm om en misshandel i kommunen. En person, nära bekant till offret, larmade polisen och rapporterade att en kvinna blivit misshandlad av sin make.

På plats kunde det konstateras att kvinnan ådrog sig en ansiktsskada i samband med händelsen. Den skadade kvinnan fördes av polis till sjukhus för vård och kort efter händelsen greps en man, misstänkt för misshandel.

Under kvällen inledde polisen en utredning, och en anmälan om misshandel upprättades mot mannen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2024 10:56
Senast uppdaterad: 3 februari 2024 10:56

Han blir sjukhusets nya styrelseordförande

peter-graf-och-anna-gerber-ekblom-sodertalje-sjukhus

Styrelseordförande Peter Graf och vd Anna Gerber Ekblom. Foto: Södertälje sjukhus

Efter årsskiftet tog Peter Graf över rollen som styrelseordförande för tre sjukhus: Södertälje sjukhus, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset.

Med en gedigen bakgrund inom vården fick Graf förtroendet att efter årsskiftet tillträda som ny styrelseordförande för den gemensamma styrelsen som övervakar Södertälje sjukhus, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Graf, som tidigare tjänstgjort som vd för vårdbolaget Tiohundra, kommer med erfarenhet från ledande positioner inom akutsjukvård, psykiatri, äldreomsorg och primärvård.

– Jag är stolt och glad över att få presentera våra fina verksamheter för vår nya styrelseordförande Peter Graf, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Med medicinsk expertis som specialistläkare och docent i öron-näsa-hals, tillsammans med ledarerfarenheter från bland annat Huddinge Universitetssjukhus och Astrid Lindgrens barnsjukhus, samt även en tidigare roll som vd för Danderyds sjukhus i sitt CV, tillträdde han den nya rollen den 1 januari 2024.

– Jag är jätteimponerad och glad över den fina stämningen här på Södertälje sjukhus. Jag var varit runt på stora delar av sjukhuset, bland annat på akuten, förlossningen och på smärtmottagningen. Jag har träffat tillmötesgående och välkomnande medarbetare, säger Peter Graf.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2024 02:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors