Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Knivskadad i frisörsalong känd av polisen sedan tidigare

55BCD8DA-9EFD-4CDD-8C19-FB706C9E132C

Foto: Shamash Oyal

Mannen som skadades i en frisörsalong under torsdagskvällen ska tidigare vara känd av polisen, det rapporterar LT.

Sent på torsdagskvällen vid 19-tiden, inkom ett larm om en stickskadad person i en frisörsalong på Nygatan. En ung man, enligt rapporter i 20-års åldern, drabbades av skador till följd av ett än så länge okänt föremål.

Enligt källor till Telgenytt hade mannen blivit knivhuggen. Enligt LT mottog mannen tre till fyra knivhugg i benet och ska sedan tidigare var känd av polisen.

– Jag kan inte gå in på detaljer, men han har fått flera lindriga stickskador och fördes till sjukhus, säger polisens presstalesperson, Nadya Norton, till Telgenytt.

Han fördes till sjukhus för vård och kunde lämna det senare under kvällen. Efter händelsen genomfördes en teknisk undersökning i frisörsalongen, som förblev stängd under fredagen. Polisen arbetar för närvarande med att granska övervakningskameror och intervjua potentiella vittnen som en del av utredningen.

Inga misstänkta har gripits i nuläget, och en förundersökning om försök till mord har påbörjats.

Läs även: TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 19:26
Senast uppdaterad: 6 februari 2024 17:09

Olycka på restaurang – Anställd fick frityrolja över sig

Ambulans-helikopter

Arkivbild

Vid lunchtid idag drabbades en anställd på en restaurang i Södertälje av allvarliga brännskador efter att ha fått frityrolja över sig.

En olycka inträffade idag på en restaurang i Södertälje, när en anställd halkade och fick hett frityrolja över sig under arbete. Olyckan, som skedde vid lunchtid vid klockan 12-tiden, ledde till att personen fick allvarliga brännskador. Den drabbade var vid medvetande och kunde kommunicera vid räddningstillfället och har fördes med ambulanshelikopter till sjukhus för vård.

Polisen har inlett en förundersökning gällande arbetsplatsolyckan och eventuellt vållande till kroppsskada. Ytterligare detaljer kring olyckans omständigheter och den drabbades tillstånd är ännu oklart.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 2 februari 2024 16:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors