Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Lastbil och personbil inblandade i olycka

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Strax innan midnatt inkom uppgifter om en trafikolycka på E4, där en lastbil och en personbil var inblandade, vilket orsakade stora trafikstörningar.

En allvarlig trafikolycka har rapporterats till SOS Alarm strax innan midnatt på måndagskvällen. Olyckan involverar flera fordon, inklusive ett tungt fordon och en personbil, i Järna i riktning mot Stockholm. Olyckan, som inträffade på påfarten från Järna, har orsakat betydande störningar i trafikflödet.

Räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter, men skadeläget för de inblandade är fortfarande oklart. Enligt Trafikverket har olyckan en stor påverkan på trafiken, med en preliminär beräkning att normal trafik återupptas strax efter klockan 01.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 01:15
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 01:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors