Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Mötet mellan NIF och AIK slutade med straffavgörande

419338896_7270644146330229_5560493489898363258_n

Foto: Kent Fondelius

Efter att i det senaste fyra matcherna spelat mot topplagen i SSL var det under lördagen dags för NIF att ställas mot AIK i Solnahallen. Det blev en mål snål tillställning som slutade 1-1 efter full tid, där AIK bärgade bonuspoängen på straffar efter en mållös förlängning. 

NIF kom revanschsuget till matchen mot AIK efter den snöpliga förlusten senast hemma mot Pixbo där man föll i slutminuterna. Det syntes tidigt att detta var en match som betydde mycket för båda lagen.

Första perioden dominerades av spel där båda lagen prioriterade mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till snabba spelvändningar. Hampus Ahréns avslut på mål central i banan efter dryg sju minuters spel var matchens farligaste så långt. I slutet av perioden öppnar spelet upp lite grann med fler chanser på mål. Efter 19.02 i första perioden får Nykvarn numerärt överläge då AIKs Oskar Hagberg utvisas 2 minuter för slag på klubban.

Nykvarn skapar flera chanser där bl a Jesper Lindström, efter en fin pass från Lucas Rigogiannis, från snävvinkel skjuter tätt utanför, och Oskar Jante i slutsekunderna skjuter från backplats men AIKs målvakt Christian Eddeborn räddar. Första perioden slutar 0-0.

Foto: Kent Fondelius

NIF startar andra perioden i fortsatt spel numerärt överläge möjlighet att ta ledningen i matchen. Jesper Lindström får på nytt möjligheten men utdelningen uteblir. Inledningen på andra perioden påminner om slutet på första perioden med ett lite öppnare spel där lagen utbyter målchanser. Andra perioden liknar i övrigt den första där lagen söker kontroll och mycket eget bollinnehav för att minimera möjligheterna till kontringar. Efter 9.40 in i andra perioden får AIK möjligheten att ta ledningen då NIFs Marcus Jonsson utvisas två minuter. Efter en dryg minuts power play är Hampus Ahrén nära att bryta AIKs bollinnehav men bollen spelas loss och går över till AIKs Liam Åström som med ett direktskott ger AIK ledningen med 1-0. 

Den tredje perioden blir händelserik. Efter de inledande 7-8 minuterna med fortsatt kontrollerat spel ökar Nykvarn farten och trycket mot AIK målet. Forceringen öppnar också upp möjligheter för AIK och snabbt vända spelet och kontra och med knappa 5 minuter kvar har Anders Stefansson chans att utöka AIKs ledning då han två gånger om träffar ribban på målet.

Nykvarn ska dock få utdelning på sin press med 3 minuter kvar. Oscar Janthe får god tid och en öppen yta centralt i AIKs försvar och efter ett inspel av Lucas Rigogiannis placerar han säkert med ett dragskott kvitteringen till 1-1intill AIKs målvakts vänstra stolpe. 

Foto: Kent Fondelius

Matchen slutar 1-1. I förlängningen har lagen flera chanser med avslut på mål. Med dryga minuten kvar av förlängningen får Nykvarn frislag nere i hörnet på AIKs plan halva. Efter en fin kombination av Lucas Rigiogiannis och Marcus Jonsson får Hampus Ahrén möjligheten till ett avslut ute till höger. Direktskottet smiter dock tätt utanför.

Förlängningen slutar mållöst och matchen går till sudden-death avgörande på straffar för att avgöra vilket lag som ska få bonuspoängen. Nykvarns Marcus Jonsson är först ut och söker med snabb dragning åt vänster överlista AIKs målvakt Christian Eddeborn som dock är med på noterna och räddar med sin höger arm. AIKs förste straffskytt är nr 31 Simon Jirebeck.

Nykvarns målvakt Lucas Orrmo är med en benparad nära att bryta AIK forwardens sidledsdragning men bollen rullar ut till höger och Simon kan slå in bollen i mål och därmed 2-1 och bonuspoängen till AIK.

Mathias Larsson Carlander

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 23:23
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 23:23

Genomför ny enkät för att samla Södertäljebornas åsikter

IMG_8183

Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott. Foto: Liza Simonsson

Södertälje kommun inleder en medborgardialog för att samla åsikter om vad som utgör ett gott liv med god hälsa, som en del i att uppdatera sin strategi för social hållbarhet.

Som ett led i att förnya sin strategi för social hållbarhet, genomför Södertälje kommun en medborgardialog via en webbenkät. Syftet är att samla in medborgarnas tankar och åsikter om livskvalitet och hälsa.

(Annonslänk)

Kommunen vill utforska vad invånarna anser vara viktigt för ett gott liv, inklusive faktorer som bra bostad, ekonomisk trygghet, och möjligheten att påverka samhällsutvecklingen. Särskilt fokus ligger på att säkerställa jämlika förutsättningar för alla medborgares hälsa och välmående. Alla medborgare från 13 år och uppåt, oavsett om de bor, arbetar eller studerar i Södertälje, är välkomna att delta i dialogen.

– Vi vill ta reda på vad som är viktigt för Södertäljes invånare och vad de behöver för att kunna leva ett gott liv i vardagen. Vi vill också veta hur medborgarna ser på kommunens arbete med social hållbarhet. Och det är därför vi vill ta avstamp i en medborgardialog när vi nu påbörjar processen med en ny strategi för folkhälsa och social hållbarhet, säger Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Enkäten, som hanteras av Parlametric, är tillgänglig från den 19 januari till den 20 februari 2024 och finns på flera språk, inklusive svenska, engelska, finska och arabiska, men deltagare kan svara på vilket språk som helst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 20 januari 2024 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors