Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

BILDEXTRA – Så kan nya Luna komma att se ut

69E0205D-91BE-4495-9306-A4C148053E3C

Bild: Södertälje kommun

Våren 2023 inleddes en arkitekttävling som ska utgöra grunden för detaljplanen av Lunakvarteren. Under fredagen presenterades fyra tävlingsteam i stadshuset som har gått vidare i arkitekttävlingen för att gestalta Södertäljes nya landmärke.

Kommunmedarbetare och politiker samlades för att ta del av de fyra arkitektförslagen; ”Flätan”, ”Himlen är vårt tak”, ”Det sammanvävda Luna” och ”Vid samma bord”.

Dessa förslag, som innefattar helhetskoncept för Lunakvarterets utveckling baserade på sex huvudmål, presenterades av stadsarkitekt Andreas Pålsson och projektledare Elena Qyreon.

Arkitektlagen har presenterat omfattande konceptförslag, med syftet att utveckla området utifrån sex definierade huvudmål. Dessa förslag är visionära samtidigt som de är konkreta.

Elena Qyreon och Andreas Pålsson, huvudprojektledare för det nya Lunakvarteret, presenterade arkitektbidragen i stadshuset. Foto: Södertälje kommun

– Vi har fått in fyra mycket intressanta förslag som på olika sätt belyser frågeställningarna i programmet. Det blir mycket spännande att arbeta vidare med det vinnande förslaget för utveckling av nya Luna, säger Elena Qyreon, Huvudprojektledare nya Luna, Telge Fastigheter.

En jury, sammansatt av representanter från Telge Fastigheter, Södertälje kommun och Sveriges Arkitekter, kommer att utvärdera bidragen utifrån fastställda kriterier. Det framgångsrika förslaget kommer att bilda basen för den nya detaljplanen av kvarteret och Telge Fastigheter har för avsikt att anställa det vinnande teamet för att genomföra hela eller delar av projektet.

– Oavsett vilket av förslagen som kommer att stå som det vinnande så är den här processen något som kommer att berika Södertäljes stadskärna i generationer framöver, säger Anderas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun. 

Arkitektteamens identitet kommer att hållas hemlig tills vinnaren avslöjas. Juryns bedömning pågår, med ett planerat tillkännagivande av vinnaren i mars.

Förslaget: – ”Vid samma bord”

Vid samma bord”

”Vid samma bord”

Förslaget: – ”Det sammanvävda Luna

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

”Det sammanvävda Luna”

Förslaget: – ”Himlen är vårt tak”

”Himlen är vårt tak”

”Himlen är vårt tak”

Förslaget: – ”Flätan”

”Flätan”

”Flätan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 23:24
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 23:24

”Det var inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande”

Assyriska

Foto: Shamash Oyal

Enligt LT nobbade mittbacken Alen Ahmetovic ett kontraktsförslag från Assyriska som var redo för påskrift. Nu slår klubben ifrån sig uppgifterna som framkommer i tidningen.”Vi vill klargöra situationen och ge en mer korrekt bild av händelseförloppet”, skriver Assyriska.

Under söndagen rapporterade LT att Ahmetovic, från Nyköpingsklubben, erbjöds ett konkret kontraktsförslag men nobbade Assyriska under lördagen. Uppgifterna rapporterades bland annat efter att Nyköpings BIS Fotboll på sin hemsida och via sociala medier offentliggjorde att Ahmetovic förlänger med klubben.

Assyriska tillbakavisar påståenden om att Ahmetovic avböjde klubben.
Södertäljeklubben menar att dessa uppgifter inte stämmer och framför att det var Assyriska som beslutade att avsluta förhandlingarna med mittbacken.

Efter noggrann övervägning och intern diskussion beslutade Assyriska FF att inte fortsätta förhandlingarna med Alen Ahmetovic. Det var därför inte Ahmetovic som avböjde vårt erbjudande, utan vi som valde att inte gå vidare med spelaren. Vi förstår att sådana nyheter kan skapa förvirring och vill betona vikten av korrekt och ansvarsfull rapportering, skriver Assyriska på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 15:44
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 15:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors