Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

15-åring greps i galleria med skarpladdat vapen

Polis

Arkivbild

Under torsdagskvällen greps en 15-åring med ett skarpladdat vapen i Skärholmen Centrum. Enligt uppgifter till LT kopplas pojken till konflikten mellan kriminella nätverk i Södertälje.

För andra gången på en vecka inleds stora polisinstaser i Skärholmens centrum.

I början av veckan, tisdagen den 9 januari, utrymdes hela gallerian i Skärholmen och nationella bombskyddet tillkallades efter att någon hade kastat in ett misstänkt farligt föremål i en butik. Två dagar senare greps en 15-åring, med ett skarpladdat vapen enligt Aftonbladets uppgifter.

Enligt LT kopplas den gripna 15-åringen till den pågående konflikten i Södertälje som har krävt flera dödsoffer sedan hösten 2022. Senast den 9 december där fler personer sköts av flera gärnignsperosner. Enligt tidningens rapporter länkar polisen pojken till Ronnafalangen och anser att hans närvaro i området är relaterad till konflikten med Saltskogfalangen.

Vapnet ska ha upptäckte när pojken kontrollerades av patrullerande poliser i området. Inga personer rapporteras skadade i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 00:49
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 00:49

Kommunen förlorar i rätten – döms att göra om upphandling

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Förvaltningsrätten har beviljat en ansökan om överprövning av Södertälje kommuns upphandling av trädgårdsmaskiner, vilket innebär att upphandlingen måste göras om.

Södertälje kommun och Telge Inköp stod inför rättsliga utmaningar när deras upphandling av trädgårdsmaskiner, enligt LOU, överprövades.

Mälardalens Skog & Fritid AB, som inte godkändes i kvalificeringsfasen på grund av otillräcklig ekonomisk ställning, ansökte om att upphandlingen skulle prövas om. De framhöll att de var den enda leverantören med en fysisk butik i Södertälje kommun och att de leverantörer som blivit antagna inte uppfyllde upphandlingens geografiska krav, vilket innebär att ha en fysisk butik inom en radie av 30 km från stadshuset i Södertälje.

Södertälje kommun försvarade sitt beslut och hävdade att de valda leverantörerna uppfyllde alla krav, inklusive att ha en fysisk butik inom 30 km från stadshuset. Förvaltningsrätten konstaterade dock att kommunen brutit mot principen om likabehandling genom att acceptera anbud från leverantörer vars butiker inte låg inom Södertälje kommun. Dessutom bedömde Förvaltningsrätten att Södertäljebolaget uppfyller kravet på en stabil ekonomisk och finansiell ställning.

Eftersom andra leverantörers anbud borde ha förkastats, ansåg rätten att upphandlingen skulle göras om, vilket ger Mälardalens Skog & Fritid AB en ny chans att delta.

Domen understryker vikten av att följa LOU:s principer och garanterar en rättvis och transparent upphandlingsprocess.

”Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt.”, skriver Förvaltningsrätten i domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 19:50
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 19:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors