Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Larm om lägenhetsbrand i Hovsjö

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En befarad brand på Granövägen ledde till utryckning av polis och räddningstjänst lördagsförmiddagen. Väl på plats syntes tydligt rök välla ut från ett fönster i bostaden.

På lördagsförmiddagen klockan 09:22, larmades polis och räddningstjänst om en befarad lägenhetsbrand på Granövägen i Hovsjö. När de anlände på plats, var rök synlig från ett av lägenhetsfönstren. Efter en snabb inspektion kunde det dock konstateras att röken inte kom från en brand utan var ett resultat av matlagning.

– Vi var på platsen och kontrollerade. Någon brand var det inte, utan matlagningsrök. Så någon större fara var det inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Polispatruller och räddningstjänsten kunde därmed lämna platsen utan vidare åtgärder.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 10:29
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 10:29

Dödsfall på hunddagis – Nya brister upptäckta

Julia-V

Julia Varlis hund dog på det kritiserade hunddagiset. Foto: Privat

Sommaren 2021 inkom en anmälan mot ett hunddagis efter att en hund dött av svåra bitskador. Nu har samma hunddagis återigen hamnat i strålkastarljuset och krävs på bättring av Länsstyrelsen.

En kvinna som driver ett hunddagis i Ronna ansökte om tillstånd för hundavel men fick avslag på grund av återkommande brister i djurhållningen. Vid Länsstyrelsens besök observerades brister i renhållning, med hundar som kissade och bajsade på golvet.

Detta är inte första gången hunddagiset kritiserats.

Tidigare brister inkluderade sjuka hundar, icke rymningssäkra utrymmen och överträdelse av burförbudet.

Efter att en hund dog av bitskador på dagiset 2021, blev kvinnan informerad om att upphöra med verksamheten och söka tillstånd för hunddagisverksamhet. Trots detta fortsatte bristerna, och Länsstyrelsen bedömde hennes lämplighet och kompetens som otillräcklig. Efter att hon drog tillbaka sin ansökan om utökning av tillstånd, utfärdade Länsstyrelsen ett föreläggande att upphöra med verksamheten och förbättra renhållningen och säkerheten.

Hunden Kenzo avled djursjukhuset i Moraberg. Foto: Privat

Den 27 april 2022 anmäldes kvinnan av Länsstyrelsen som menade att hon bedrev tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd. Kvinnan blev senare anmäld för brott enligt djurskyddslagen och dömdes i november 2022.

Länsstyrelsen genomförde ytterligare kontroller.

Den 24 oktober 2023 genomförde Länsstyrelsen ännu en kontroll efter en ansökan om utökning av avelsverksamhet och identifierade återkommande brister i djurhållningen, inklusive otillräcklig rastning, tillsyn och ifrågasatt lämplighet för att bedriva verksamheten.

På grund av dessa brister och verksamhetens tidigare historik beslutade Länsstyrelsen den 21 december 2023 att avslå ansökan om utökning av tillstånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors