Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Italienskt lyxmärke vinner strid mot Södertäljeföretag

Dokument-skriva-avatal

Foto: Pexels

I en nyligen avgjord rättsstrid har italienska lyxmärket Missoni S.p.A. vunnit över ett Södertäljebaserat företag gällande varumärkesintrång. Patent- och registreringsverket (PRV) beslutade att häva registreringen av varumärket MISS ON, vilket pekades ut för att vara förväxlingsbart med Missonis.

Missoni, ett italienskt lyxmärke, har framgångsrikt bestridit registreringen av varumärket MISS ON. Invändaren hävdade att det nya märket var för likt deras tidigare registrerade EU-varumärken, vilket innebar en risk för förväxling.

Missoni innehar ett flertal varumärken med giltighet i Sverige, inkluderande och bestående av ordet MISSONI, som använts i omfattande skala genom samarbeten med bland annat Lindex och återförsäljare över hela landet. De argumenterade att deras etablerade närvaro och användning av varumärket MISSONI i Sverige förstärker risken för förväxling.

Södertäljeföretaget försvarade sitt varumärke MISS ON genom att hävda dess unikhet och låg risk för förväxling. De påpekade skillnaden i stavning och betydelse, där MISS ON översätts till ”Fröken på”, medan Missoni är ett efternamn utan direkt översättning. De framhävde även särskrivningen i webbadressen, miss-on.se. Trots dessa argument anser PRV att likheterna och identiteten mellan varorna var så pass stora att det fanns en förväxlingsrisk och beslutar att häva Södertäljeföretagets registreringen av varumärket MISS ON.

”Vid en samlad bedömning, särskilt med beaktande av identitetenmellan varorna, finner PRV att innehavarens märke uppvisar sådana likheter med det tidigare varumärket att det finns en risk att de kan förväxlas.”, skriver PRV i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 17:58

Brister upptäckta hos polisen vid gripande och husrannsakan

polis

Arkivbild

Södertäljepolisen anklagades för allvarliga tjänstefel i samband med en misslyckad husrannsakan, vilket anmäldes till Justitieombudsmannen. Nu har Polismyndigheten kritiserat ingripandet och funnit flera brister.

En man i Södertälje blev frihetsberövad, och hans hem där hans två döttrar befann sig genomsöktes av polisen, baserat på misstankar om narkotikabrott.

Det var i somras som mannen stoppades av polisen och fördes till stationen på grund av misstankar om narkotikabrott. Kort efter ingripandet genomsöktes både hans bostad och dator. Detta trots att den 60-åriga mannen upplyst poliserna om regelbundna drogkontroller på sitt arbete och en strikt nolltoleranspolicy mot droger.

Dessutom blev hans döttrar rädda under husrannsakan, men polisen fann varken spår av narkotika i bostaden eller i mannens blod- och urinprover.

Kort efter incidenten beslutade mannen att upprätta en anmälan till Justitieombudsmannen, JO, där han anklagade Södertäljepolisen för allvarliga tjänstefel. En händelse som JO beslutade att utredning närmare och krävde ytterligare information från myndigheten om polisens agerande.

I början av december lämnade polismyndigheten sin redogörelse där det framgår att flera brister upptäcktes.

Bland annat berättar en av poliserna att han pratade lugnande med barnen och bad dem att vänta i sitt sovrum tills husrannsakan var färdig, men uppgifter har inte kunna styrkas.

”De uppgifterna synes dock ha inte dokumenterats i anvisad ordning, vilket är en brist. Av utredningen framgår också att det har brustit i dokumentationen av beslaget av A.A:s dator.”, skriver polismyndigheten i yttrandet.

Men även husrannsakan kritiseras eftersom ingen narkotika påträffades i hans bil, endast några säckar skräp och lite blommor. Dessutom fanns det inte andra konkreta uppgifter som tydde på att han kunde inneha narkotika.

”Södertäljepolisen begår allvarliga tjänstefel. Känns mycket kränkande.”, skrev mannen i JO-anmälan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 00:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors