Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Knivattack mot tonåring – Misstänkt kvinna greps

polis

Arkivbild

En kvinna i 60-årsåldern är misstänkt för försök till grov misshandel efter att ha attackerat en tonåring med en kniv.

(Annonslänk)

Händelsen utspelade sig i centrala Södertälje tidigare i veckan, på onsdagseftermiddagen, då en ung man blev attackerad av en kvinna beväpnad med kniv. Incidenten inträffade strax efter att tonåringen hade lämnat en massagesalong.

Kvinnan, i 60-årsåldern, ska enligt uppgifter till Telgenytt ha sprungit aggressivt efter mannen och försökt attackera honom med kniven, men mannen lyckades undvika dådet.

Polisen tillkallades till platsen, och kvinnan kunde gripas. Hon misstänks nu för försök till grov misshandel. Motivet bakom attacken är ännu okänt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 15:06
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 15:12

Inspektion avslöjar brister i arbetsmiljön på äldreboende

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

Arbetsmiljöverket har genomfört en inspektion vid Mariekällgårdens äldreboende i Södertälje och identifierat flera brister i hanteringen av personalens trygghet och säkerhet. Krav har nu ställts på kommunen att förbättra sina rutiner.

Arbetsmiljöverket genomförde den 24 april en detaljerad inspektion av arbetsmiljön vid Mariekällgårdens Äldreboende. Inspektionen avslöjade att äldreboendet inte uppfyller lagkraven gällande rutiner för att hantera risker för våld och hot, vilket är avgörande för personalens säkerhet och välbefinnande.

Under besöket kunde det konstateras att äldreboendet saknar adekvata skriftliga rutiner för att regelbundet undersöka och bedöma riskerna med våld eller hot mot sina anställda. Detta bristfälliga säkerhetsarbete kan leda till att personal drabbas av ohälsa eller olycksfall innan förebyggande åtgärder hinner implementeras.

(Annonslänk)

Arbetsmiljöverket har ställt krav på att äldreboendet omedelbart utvecklar och implementerar tydliga rutiner för att undersöka och hantera dessa risker. Dessa rutiner ska inkludera specifikationer om när och hur riskbedömningarna ska genomföras, vilka som ska delta och vem som är ansvarig för att de utförs. Dessutom måste resultatet av riskbedömningarna dokumenteras skriftligt, och det ska göras en bedömning av riskernas allvarlighetsgrad.

En uppföljning är planerad den 28 juni, där äldreboendet förväntas visa hur de uppfyllt de uppställda kraven och hur de involverat både skyddsombud och arbetstagare i processen. Om bristerna inte åtgärdas tillfredsställande kan Arbetsmiljöverket vidta ytterligare åtgärder, inklusive föreläggande eller förbud, vilka kan innebära ekonomiska sanktioner.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors