Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Miljökontoret häver förbudet mot kolgrillen

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa

Nu är det fram för restaurangen Cizgara i Mariekäll att grilla igen, det rapporterar SVT.

Det var i slutet på juni som miljökontoret förbjöd kolgrillen Cizgara att grilla efter klagomål från ett flertal grannar. Nu rapporterar SVT att kommunen har hävt förbudet mot att grilla med kol efter en genomförd inspektion den 7 juli.

Vid en provgrillning kunde miljökontoret konstatera att restaurangen inte skapade rök vid grillningen.

I samband med att beslutet upphävs ställs krav på Cizgara att lämna information om rökreningsanläggningen, bland annat uppgifter om dess kapacitet och luftflöde. Detta rapporterar SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 14:18
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 15:35

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors