Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Astra Zeneca satsar miljarder på återplantering av skog

Trad

Foto: Pexels

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har beslutat att investera 400 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor, i återplantering av skog och biologisk mångfald.

Syftet med satsningen är att stödja klimatåtgärder och människors hälsa. Genom utökningen av deras AZ Forest-program ökar bolaget sitt åtagande att plantera 200 miljoner träd på sex kontinenter fram till 2030, vilket är en betydande ökning från det tidigare målet på 50 miljoner träd till 2025.

Astra Zeneca kommer även att påbörja nya återplanteringsprojekt i Brasilien, Indien, Vietnam, Ghana och Rwanda, utöver deras befintliga projekt runt om i världen. Med samarbete mellan planteringsexperter, lokala samhällen och regeringar är målet att skapa naturliga skogar med rik biologisk mångfald.

Denna ambitiösa satsning förväntas bidra till att avlägsna cirka 30 miljoner ton koldioxid från atmosfären de kommande 30 åren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 22:45

Bebis bajsade i pool – Då stängde Sydpoolen för dagen

945A8182-2327-469F-AC34-9BA0E45BF48B

Foto: Alexander Isa

En oväntad händelse tvingade Sydpoolen att stänga under onsdagen, som meddelades genom en tydlig skylt på parkeringen.

Under onsdagen tvingades äventyrsbadet att stänga efter en olycka. Enligt uppgifter till Telgenytt berodde stängningen på förekomsten av avföring i vattnet, som uppstått efter att en bebis hade bajsat i poolen. Av den anledningen valde anläggningen att hålla äventyrsbadet stängt för resten av dagen.

Badet förväntas åter öppna för allmänheten imorgon efter att Sydpoolen har genomfört en noggrann sanering. Enligt uppgifter till Telgenytt påverkades inte övriga verksamheter, såsom gymanläggningen, av incidenten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 17:38
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors