Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Våldsam bilolycka – En person förd till sjukhuset

815E45B0-7115-41F8-A7A4-64328D818B0C

Läsarbild / Shamash Oyal

En våldsam trafikolycka inträffade på Enhörnaleden där fordonet kolliderade med ett träd. En person fördes till sjukhuset med ambulanshelikopter.

Olyckan inträffade på måndagseftermiddagen vid 15-tiden på Enhörnaleden, väg 522 vid Malmsjön. Enligt SOS Alarm handlade det om en singelolycka, vilket resulterade i att flera räddningsenheter skickades till platsen.

– En bil ska ha kört in i ett träd vid Enhörnaleden. En person fördes till sjukhus med ambulanshelikopter, säger Daniel Lundin, vakthavande befäl hos räddningstjänsten till Telgenytt.

Skadeläget och hur polisen har rubricerat händelsen är för närvarande oklart.

Olyckan på väg 522 vid Malmsjön. Läsarbild.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2023 20:16
Senast uppdaterad: 12 juli 2023 20:16

Två begärs häktade – Dömts för olaga hot mot familjen

D72D6CED-C10E-4392-BE11-C87CBEE085F1

Foto: David Fjeldal

Två personer har varit anhållna misstänkta för mordbrand efter söndagens stora villabrand. Enligt uppgifter till Lt har en av de anhållna tidigare dömts för olaga hot mot familjen som bor på adressen. Nu har båda personerna begärts häktade.

Det var på söndagseftermiddagen som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en stor villabrand. Ingen person skadades i samband med branden, men två personer greps av polis misstänkta för att ha anlagt branden.

– Två personer sitter anhållna för mordbrand, grovt brott. I nuläget bedöms det som grov mordbrand med hänsyn till bland annat värdet/storleken på skadorna. Utredningsläget bedöms som mycket gott, säger polisen till Telgenytt.

Enligt häktningsframställan är de anhållna en tjej och en kille, båda 17 år gamla. Flickan är född år 2006 och är skriven i Falköping, medan pojken är född 2005 och är skriven i Rydaholm.

Båda greps vid 21-tiden på söndagskvällen och har nu begärts häktade, misstänkta för grov mordbrand. I nuläget vill polisen inte kommentera ärendet närmare.

– I övrigt så kommenterar vi inte ärendet mer, säger polisen.

Läs även: – BILDEXTRA / TV: Stor villabrand i Ritorp

Foto: David Fjeldal

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2023 09:54
Senast uppdaterad: 12 juli 2023 13:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors