Företag i fokus:

DEBATT: Nej, ni är inga hjältar

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i Södertälje har aldrig varit sämre. Endast 21,4% av de som besvarade enkäten tycker att företagsklimatet i Södertälje är bra. Speciellt illa är det med delbetygen för de parametrar som kommunen kan påverka själva.

Omdömet om kommunens upphandling tappar 40 placeringar, kommunens information till företag tappar 48 placeringar, dialog mellan kommunens och företagens företrädare minus 50 placeringar.

Total ranking minus 21 placeringar. Trots mångåriga försök till förbättringar, mer eller mindre inspirerande frukostseminarier, oändligt med excelark och konsulträkningar har rankingen aldrig varit lägre och aldrig tidigare sjunkit lika snabbt som nu.

Utveckling för Södertälje kommun i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Källa och diagram: Svenskt Näringsliv.

På Linkedin kan man dock läsa att chefen för Södertälje kommuns näringslivskontor menar att man är hjältar. Inget kan dessvärre vara mer felaktigt och med en sådan självbild samtidigt som verkligheten ser helt annorlunda ut måste man nog dessvärre ifrågasätta omdömet och lämpligheten att inneha ämbetet.

Det är dags för en nystart, det behövs nya krafter, nytt ledarskap och framför allt så måste man våga prata om verkligheten såsom verkligheten ser ut. Ytterst är ansvaret politiskt. Näringslivskontoret är direkt underställt kommunstyrelsen och att kommunstyrelsen år efter år missköter näringslivsfrågorna eller möjligen tillåter att tjänstemännen missköter näringslivsfrågorna är mycket oroande.


Pär Abrahamsson, vd Infobyte

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2023 20:07
Senast uppdaterad: 12 januari 2023 20:40

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors