Företag i fokus:

Fem tips – Så sparar du pengar när matpriserna stiger

Frukt Ica livsmedel

Foto: Alex Ataseven.

Den höga inflationen började avta förra månaden med bland annat lägre bensinpriser, men däremot fortsätter matkostnaderna att stiga.

Foodrunner, som jämför matpriser i butik och på hemleverans för att hitta de billigaste matvarorna, har sammanställt fem tips på hur konsumenter kan påverka sina matkostnader.

– Konsumenter har fått temporära lättnader på bensinmackarna, men inte i mataffären. Matpriserna, och särskilt kostnaderna för ”äta-mat-hemma”, fortsätter att skjuta i höjden och stiger snabbare än någonsin, säger Michael Kärrberg, VD på matprisjämförelse appen Foodrunners.

Den senaste perioden har inflationen skjutit i höjden med bland dyrare drivmedelspriser matkostnader. När inflationen började avta föregående månad steg matkostnaderna med ytterligare 1 procent. Det innebär en ökning med närmare 10 procent från samma månad 2021.

Foto: Alex Ataseven.

Priserna väntas sjunka på sikt, men fram till dess har Foodrunners sammanställt fem enkla tips som du enkelt kan använda dig av för att spara pengar.

  1. Planera för veckan. Småhandla mindre. Se efter vad du har hemma, komponera måltider tillsammans med det du redan och och bestäm dig i förväg vad du behöver handla. När du vet vad du ska äta (glöm inte att lunchlådan är betydligt billigare än lunchen ute) så är det mycket enklare att jämföra priser.

  1. Sätt en ”restdag” en gång i veckan. Det här är ett väldigt underskattat tips. En dag i veckan så äter du helt enkelt resterna från tidigare måltider. Det kan bli lite blandat men en klassisk rätt att göra på rester är en ”rest pyttipanna”.

  1. Sluta jaga erbjudanden & rabatter. Det här är en kontroversiell punkt men data visar att vi människor är betydligt mer benägna att köpa varor vi inte behöver när dom är på rabatt & erbjudanden. Självklart är det bra att köpa varor du behöver på rabatt men i nästa punkt ger vi ett tips som är betydligt starkare, speciellt över tid och om du inte är en av relativt få konsumenter som är beredd att gå till 3-4 olika butiker under samma inköpstur. 

  1. Börja jämför butikerna. Du jämför redan idag bensinmackar, elbolag, var du kan köpa din TV billigast och vilket försäkringsbolag som ger dig lägst premier mm. Tjänster som Pricerrunner och Compricer har hjälpt konsumenter spara miljontals kronor. Foodrunners app gör samma sak för dig med mat. Planera dina inköp, lägg in dina varor i inköpslistan och jämför butikerna mot varandra. Rabatter & erbjudanden följer givetvis med som ett + i kanten men det viktigaste är att ditt totala pris för din kasse med dina varor blir så billigt som möjligt – inte vilken logotype det är på påsen.

  1. Handla inte hungrig. Och om möjligt så handla inte när du är stressad på väg hem från jobbet och samtidigt är sen till att hämta barnen. Livsmedelsbranschens bästa kund är den hungriga och stressade kunden. Gör din inköpslista för veckan på helgen, addera varor under veckan som tar slut och handla sedan när du känner dig utvilad. Du kommer veta att du handlar i rätt butik om du gjort prisjämförelsen först och du kommer inte drabbas av ”IKEA syndromet” och slänga med massa onödiga saker för att du är hungrig.

Fakta Foodrunners.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2023 04:30
Senast uppdaterad: 12 januari 2023 19:49

INSÄNDARE: Nu tar vi krafttag mot riskerna med boffning

Lustgas-tullverket

Bild: Tullverket

Vi i Kristdemokraterna i Södertälje har sedan länge varnat för de allvarliga riskerna med användning av lustgas och andra substanser i berusningssyfte.

Den ökande förekomsten av lustgas, särskilt bland ungdomar, har varit en oroande trend som kräver åtgärder. Vårt förslag om att informera och utbilda unga om farorna med ”boffning” och liknande aktiviteter har nu blivit uppmärksammat på nationell nivå.

Regeringens mottagande av betänkandet ”En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas” är ett viktigt steg framåt i kampen mot denna farliga utveckling. Förslagen som presenteras, inklusive förbud mot försäljning av lustgas i berusningssyfte och ändringar i regler kring alkohol- och tobaksprodukter, är avgörande för att skydda våra barn och unga.

Tragiska dödsfallet i Luleå. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden

Det tragiska dödsfallet i Luleå, där en 14-årig elev miste livet efter att ha inandats drivgas från torrschampo, påminner oss om det akuta behovet av att kommuner, regioner och staten tillsammans måste agera. Vi kan inte längre stå passiva inför den växande trenden av substansmissbruk bland ungdomar. Det är vår skyldighet som samhälle att ta itu med dessa utmaningar och skydda våra barn från farorna med droganvändning.

Vi välkomnar regeringens initiativ att ta itu med denna fråga och ser fram emot att se konkreta åtgärder, såsom ett införande av en ny lag som förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte, som förhindrar att fler liv går förlorade till följd av lustgas och andra droger. Detta är en gemensam kamp som kräver en samlad insats från alla nivåer av samhället – politiker, föräldrar, skolor och civilsamhället. Låt oss arbeta tillsammans för en tryggare och hälsosammare framtid för våra barn och unga.

Robert Halef (KD)
Ordförande KD Södertälje

Tony Garabet (KD)
Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Fadi Abdalahad (KD)
Ersättare, utbildningsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 01:31

Vill arrangera Musikhjälpen i Södertälje – ”Vårt nya fokus”

5AB0F0A5-5C0F-4085-B741-A0E88F2CCAD3

 Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.
Foto: Mattias Ahlm/Micke Grönberg/Sveriges Radio

Var och när Musikhjälpens glasbur 2024 placeras förblir ett välbevarat mysterium. Telgenytt kan nu avslöja att Södertälje City är med i kampen för att bli värdstad för den välkända musikinsamlingen i framtiden, även om konkurrensen från andra städer är hård.

– Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Södertälje City arbetar på flera fronter. Samtidigt som staden aktivt strävar efter att bli ”Årets stadskärna”, siktar de också på att locka Musikhjälpen till Södertälje för att öka stadens attraktivitet. Utmärkelsen Årets Stadskärna har sedan 2012 varit ett politiskt mål för att främja samverkansprocesser i stadskärnan. Det har använts som ett verktyg för att genomföra projekt, insatser och aktiviteter, vilka också har presenterats i en kort filmserie på ett underhållande och pedagogiskt sätt.

Föll på mållinjen när priset gick till Malmö.

– Att Södertälje tog sig till final var någonting som vi var stolta över och det uppmärksammades nationellt i branschen. Vi har sedan dess tagit emot studiebesök från städer i hela landet som kommer hit för att inspireras av vår samverkan och vår förflyttningsresa. Detta har skapat ett revanschsug och vilja att fullborda vårt delmål, Aljoša Lagumdžija.

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

Med stor hoppfullhet har Södertälje nu siktet inställt på att vinna titeln ”Årets Stadskärna” 2024, samtidigt som staden anstränger sig för att vara värdstad för Musikhjälpen. Detta evenemang, som belyser globala frågor och samlar in pengar för goda ändamål, lyckades förra året samla in nästan 60 miljoner kronor.

– Det är en del av vårt nya fokus för både staden och vår organisation. Södertäljes Citys styrelse har beslutat om ett nytt ägardirektiv som reviderar Södertälje Citys roll. Fokus läggs på stadskärnans långsiktiga utveckling och insatser kring utbud, attraktivitet och att på sikt locka andra större evenemang hit såsom populära musikfestivaler och aktiviteter. Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje och behöver arbeta aktivt med då konkurrensen bland städerna är stor.

Vilken inverkan tror ni att Musikhjälpens närvaro skulle ha på Södertälje?

– Vi anser att det skulle skapa positiva effekter för staden. Dels ur varumärkesperspektiv att vi får ett välkänt evenemang som bevakas av många tittare nationellt, där vi har möjlighet att få ut positivt budskap om vår stad.

Musikhjälpen i Linköping 2015.
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

– Vi ser också besöksmässiga och ekonomiska effekter, att besökare från närregionen upptäcker mer om Södertälje, testar att äta på våra restauranger och shoppar i stan. Så det vore väldigt positivt på många sätt och vi tycker att Musikhjälpen har ett fint budskap som rimmar väldigt väl med hur vi arbetar i Södertälje.

Vilka utmaningar har ni stött på i processen att locka Musikhjälpen till Södertälje?

– Vi har dialog med ansvariga arrangörer för Musikhjälpen och har visat att Södertälje skulle vara intresserad av att vara värdstad. Utmaningen blir att vi behöver arbeta med projektet under lång tid och ha uthållighet i arbetet då konkurrensen är väldigt stor från andra städer, vi kommer behöva sticka ut. Utmärkelsen Årets Stadskärna kan ge en positiv boost i arbetet med Musikhjälpen, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Läs även: – Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Maren, en potentiell plats för Musikhjälpen. Bild tagen 2015.
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 04:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors