Företag i fokus:

Misstanke om mutbrott – Fyra personer åtalas

tingsrätt

Arkivbild

Åtal har väckts mot fyra personer i Södertälje. Tre företagare och en tjänsteman – samtliga står misstänka för mutbrott.

2021 slog polisen och ekobrottsmyndigheten till mot flera mäklare i Södertälje. Året därpå, maj 2022, slog polisen till mot en bostad i Södertälje och grep en företagare efter flera brottsmisstankar. Några dagar senare, den 2 juni 2022, slog polisen till mot en tjänstemannen som misstänkts för mutbrott. Han har varit avstängd sedan dess.

Nu har åklagare väckt åtal mot fyra personer för misstanke om samröre kring mutbrott. Enligt åtalet ska tjänstemannen tagit mutbrott från en av de misstänkta männen i form av padeltider och padelrack till sonen. Enligt uppgifter ska padelracket vara ett skadat exemplar som inte användes och därför gavs bort.

Åklagaren anser att en sådan gåva inte är lämplig samt att tjänstemannen borde uppmanat sonen att lämna tillbaka racket.

Gällande padeltiderna, som inträffade mellan hösten 2019 till sommaren 2021 och hade ett värde av cirka 19.000 kronor, ska tjänstemannen inte ha uppfattat det som muta. Enligt tjänstemannen har han inte spelat för totalbeloppet och att de gånger han spelat har det varit med hans 17-årige son – som även jobbade på padelhallen under den aktuella tiden och menar att det var därför han fick spela gratis.

I en annan åtalspunkt ska sonens klubblag fått sponsring med 10.000 kronor. Enligt en av de åtalade männnen ska de under perioden sponsrat flera ungdomsverksamheter, samt att den påpekade sponsringen ska ha gjorts av en annan kollega.

Tjänsteman åtalas. Misstänkts för att ha tagit emot paddeltider och padelrack.

I bevisningen i mutbrottsärendet lyfter åklagaren, Thomas Forsberg, vid riksenheten mot korruption, sms-konversationer. Bland annat konversationer från 2019 mellan två av de misstänka som förde diskussioner om tjänstemannen.

Åtalet har även uppmärksamts av SvD som varit i kontakt med en av de misstänkta som berättar att han är upprörd över åtalet och tror att han kommer att frias.

”Jag tycker det är så pinsamt att de går ut och gör en rättegång som kommer kosta flera hundra tusen av skattebetalarnas pengar o ändå förlora rättegången i stället för att lägga resurser på viktigare saker som samhället behöver”, skriver han till SvD i ett sms.

Samtliga åtalade nekar till brott. När tingsrättsförhandlingarna inleds har i nuläget inte angetts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2023 18:06
Senast uppdaterad: 14 januari 2023 03:45

DEBATT: EU-valfrämjande insatser slösar bort miljoner skattepengar

Vallokal

Arkivbild: Alexander Isa

Då var det dags igen för EU-val, eller ja, om drygt ett år. Men redan nu börjar förvaltningen och majoriteten skruva och vrida på sig över det senaste ”förfärliga” valdeltagandet. 2019 bestämde sig enbart 41 % av Södertäljeborna att gå till vallokalerna och rösta, i vissa delar av Södertälje var intresset så svalt som enbart 11 % valdeltagande. Enligt förvaltningen och majoriteten är detta ett tecken på att något måste göras. 

I ett PM från kommunstyrelsens kontor kan vi läsa att det ingår i kommunens handlingsplan för demokratiutveckling 2021 – 2024 att ”utreda behovet och ta fram förslag till en åtgärdsplan med konkreta insatser för att öka valdeltagandet i Europaparlamentet 2024”, vilket lades fram som förslag på senaste kommunstyrelsemötet. Tanken är att kommunen skall köra en favorit i repris, och inspirera folk att rösta i det uppkommande EU-valet 2024 med evenemang, paneldebatter och föreläsningar, med en beräknad budget som ligger på miljonbelopp. 

Vi fastnar dock på meningen ”utreda behovet”. Detta förutsätter att vi förtroendevalda kommer fram till att det finns ett faktiskt behov av att kommunen skall springa valmyndighetens ärenden och få folk att intressera sig för EU-valet. Men finns ett sådant behov verkligen? Försök har redan gjorts från kommunens håll i det senaste EU-valet 2019, vilket slutade i katastrof. Kommunen gjorde stora satsningar på evenemang, paneldebatter och föreläsningar. Trots det gick inte valdeltagandet upp, inte heller låg det kvar på samma nivå; utan valdeltagandet sjönk i Södertälje med 0.48 procentenheter. 

Lärdomen vi politiker bör ta med oss från det här resultatet är att folk är antingen likgiltiga till EU eller så vet de inte ens varför det ska vara värt att rösta. Och vem kan klandra dem? 

(Annonslänk)

EU har utvecklat till närmast ett byråkratiskt bångstyrigt monster, vars federala makt växer sig allt större och större på bekostnad av medlemsstaterna. Mitt i allt detta finner vi Sverige. Sverige är en nettogivare till EU och vi innehar för tillfället ordförandeskapet. Trots det har våra ledamöter på både vänsterkanten och högerkanten minimalt med inflytande. De stora politiska besluten föreslås av kommissionen, där vi har enbart en röst av 27, för att sedan röstas i ett parlament där vi har för få ledamöter för att göra skillnad. 

Det bör vara helt okej för de som antingen inser att vi inte kan göra stor skillnad nog i EU, eller för de som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer ända borta i Bryssel av namnlösa byråkrater som inte ens skulle kunna placera ut Södertälje på kartan. 

Det är inte rimligt att kommunen ska ödsla tid och pengar på ett projekt som är dömt att misslyckas, ett projekt som den politiska majoriteten är villig att slösa miljonbelopp på. Ett bättre alternativ hade i stället varit att skicka detta ärende till valmyndigheten, och att vi politiker blir bättre på att engagera väljare med våra förtroendevalda i Bryssel. 

Andreas Birgersson, SD
Oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Byggnationen av hotell inleds med bullriga förberedelser

Traktor

Foto: Alexander Isa

Förberedelserna för att bygga ett nytt hotell i Södertälje har inletts och det resulterar i kraftiga bullerstörningar. Hundratals betongpålar ska slås ner i marken för att stabilisera den nya fastigheten.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som har plats för nytt hotell och flera restauranger. I samband med arbetet ekar ett bankande ljud från betongppålar som slås ned 30 meter djupt. Hittills har cirka 12 pålar slagits ned av totalt 420.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att sträcka sig upp till cirka 16 våningar högt. Enligt Anders Braun, projektledare för byggnationen som SR talat med, kommer pålningen att pågå till cirka 18 augusti. Fram till slutet av juli med arbetsdagar fram till klockan 16:00. Därefter kommer arbetet att fortsätta fram till klockan 18:00 under augusti månad. Invånarna och näringsidkarna i området kan förvänta sig bullriga och störande ljud under denna period.

– Vi förbereder marken för det här hotellet med att påla ner betongppålar i marken. Sedan kommer vi påbörja våran grundläggning som kommer pågå till årsskiftet, säger Anders Braun till SR.

BILDEXTRA: Här rivs McDonaldshuset vid Maren

(Annonslänk)


Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 22:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors