Företag i fokus:

Misstanke om mutbrott – Fyra personer åtalas

tingsrätt

Arkivbild

Åtal har väckts mot fyra personer i Södertälje. Tre företagare och en tjänsteman – samtliga står misstänka för mutbrott.

2021 slog polisen och ekobrottsmyndigheten till mot flera mäklare i Södertälje. Året därpå, maj 2022, slog polisen till mot en bostad i Södertälje och grep en företagare efter flera brottsmisstankar. Några dagar senare, den 2 juni 2022, slog polisen till mot en tjänstemannen som misstänkts för mutbrott. Han har varit avstängd sedan dess.

Nu har åklagare väckt åtal mot fyra personer för misstanke om samröre kring mutbrott. Enligt åtalet ska tjänstemannen tagit mutbrott från en av de misstänkta männen i form av padeltider och padelrack till sonen. Enligt uppgifter ska padelracket vara ett skadat exemplar som inte användes och därför gavs bort.

Åklagaren anser att en sådan gåva inte är lämplig samt att tjänstemannen borde uppmanat sonen att lämna tillbaka racket.

Gällande padeltiderna, som inträffade mellan hösten 2019 till sommaren 2021 och hade ett värde av cirka 19.000 kronor, ska tjänstemannen inte ha uppfattat det som muta. Enligt tjänstemannen har han inte spelat för totalbeloppet och att de gånger han spelat har det varit med hans 17-årige son – som även jobbade på padelhallen under den aktuella tiden och menar att det var därför han fick spela gratis.

I en annan åtalspunkt ska sonens klubblag fått sponsring med 10.000 kronor. Enligt en av de åtalade männnen ska de under perioden sponsrat flera ungdomsverksamheter, samt att den påpekade sponsringen ska ha gjorts av en annan kollega.

Tjänsteman åtalas. Misstänkts för att ha tagit emot paddeltider och padelrack.

I bevisningen i mutbrottsärendet lyfter åklagaren, Thomas Forsberg, vid riksenheten mot korruption, sms-konversationer. Bland annat konversationer från 2019 mellan två av de misstänka som förde diskussioner om tjänstemannen.

Åtalet har även uppmärksamts av SvD som varit i kontakt med en av de misstänkta som berättar att han är upprörd över åtalet och tror att han kommer att frias.

”Jag tycker det är så pinsamt att de går ut och gör en rättegång som kommer kosta flera hundra tusen av skattebetalarnas pengar o ändå förlora rättegången i stället för att lägga resurser på viktigare saker som samhället behöver”, skriver han till SvD i ett sms.

Samtliga åtalade nekar till brott. När tingsrättsförhandlingarna inleds har i nuläget inte angetts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2023 18:06
Senast uppdaterad: 14 januari 2023 03:45

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors