Företag i fokus:

Misstanke om mutbrott – Fyra personer åtalas

tingsrätt

Arkivbild

Åtal har väckts mot fyra personer i Södertälje. Tre företagare och en tjänsteman – samtliga står misstänka för mutbrott.

2021 slog polisen och ekobrottsmyndigheten till mot flera mäklare i Södertälje. Året därpå, maj 2022, slog polisen till mot en bostad i Södertälje och grep en företagare efter flera brottsmisstankar. Några dagar senare, den 2 juni 2022, slog polisen till mot en tjänstemannen som misstänkts för mutbrott. Han har varit avstängd sedan dess.

Nu har åklagare väckt åtal mot fyra personer för misstanke om samröre kring mutbrott. Enligt åtalet ska tjänstemannen tagit mutbrott från en av de misstänkta männen i form av padeltider och padelrack till sonen. Enligt uppgifter ska padelracket vara ett skadat exemplar som inte användes och därför gavs bort.

Åklagaren anser att en sådan gåva inte är lämplig samt att tjänstemannen borde uppmanat sonen att lämna tillbaka racket.

Gällande padeltiderna, som inträffade mellan hösten 2019 till sommaren 2021 och hade ett värde av cirka 19.000 kronor, ska tjänstemannen inte ha uppfattat det som muta. Enligt tjänstemannen har han inte spelat för totalbeloppet och att de gånger han spelat har det varit med hans 17-årige son – som även jobbade på padelhallen under den aktuella tiden och menar att det var därför han fick spela gratis.

I en annan åtalspunkt ska sonens klubblag fått sponsring med 10.000 kronor. Enligt en av de åtalade männnen ska de under perioden sponsrat flera ungdomsverksamheter, samt att den påpekade sponsringen ska ha gjorts av en annan kollega.

Tjänsteman åtalas. Misstänkts för att ha tagit emot paddeltider och padelrack.

I bevisningen i mutbrottsärendet lyfter åklagaren, Thomas Forsberg, vid riksenheten mot korruption, sms-konversationer. Bland annat konversationer från 2019 mellan två av de misstänka som förde diskussioner om tjänstemannen.

Åtalet har även uppmärksamts av SvD som varit i kontakt med en av de misstänkta som berättar att han är upprörd över åtalet och tror att han kommer att frias.

”Jag tycker det är så pinsamt att de går ut och gör en rättegång som kommer kosta flera hundra tusen av skattebetalarnas pengar o ändå förlora rättegången i stället för att lägga resurser på viktigare saker som samhället behöver”, skriver han till SvD i ett sms.

Samtliga åtalade nekar till brott. När tingsrättsförhandlingarna inleds har i nuläget inte angetts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2023 18:06
Senast uppdaterad: 14 januari 2023 03:45

Restaurang förbjuds att använda kolgrill efter klagomål

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa.

Restaurangen Cizgara förbjuds att grilla med kol. Beslutet har fattats av miljökontoret efter klagomål från ett flertal grannar, det rapporterar SVT.

Cizgara i Mariekäll, som öppnade i december 2022, fick klagomål från redan samma månad från boende. Enligt klagomålen trängde röken från kolgrillen in i deras bostäder och både utredningar och inspektioner har visat att ventilationsaggregatet som används på restaurangen har brister. Även en närliggande bostadsrättsförening har framfört klagomål.

Enhetschefen på miljökontoret, Ana Camargo Valencia, berättar för SVT om de upplevda stickande och svidande känslorna i halsen vid ett besök i restaurangen.

– Man känner röken inomhus, säger Ana Camargo Valencia till tidningen.

Enligt miljökontoret har kolgrillen fått flera möjligheter att åtgärda problemen stör grannarna, men ingen lösning har hittats. Förbudet trädde i kraft den 20 juni och överträdelse kan resultera i böter på 10 000 kronor per dag.

På ägarens begäran genomförde en extern aktör en inspektion den 29 juni och kunde konstatera att viss matoslukt. Bedömdningen var att lukten inte var särskilt stark eller påtaglig och att miljökontorets beslut om förbud mot kolgrillning var ”alltför ingripande”.

Restaurangen får fortsätta sin verksamhet, men utan att använda kolgrill.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 10:43
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:40

Liberalerna: Vi måste skydda förskolebarn från skärmhysteri

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Poxnio

Det är ingen nyhet att digitaliseringen i den svenska skolan har gått för långt. Forskare varnar för att skärmtiden hindrar elevernas inlärning, samtidigt som lärare vittnar om att kostnaden för skärmarna gör så att det inte finns pengar över till riktiga läroböcker. Liberalerna agerar nu i regeringsställning för att motverka konsekvenserna av den massiva digitaliseringen i skolan.

Vad som däremot gått alltför ouppmärksammat är att den skärmhysteri som tidigare främst drabbade grund- och gymnasieskolan även fått konsekvenser för de allra yngsta barnen i den svenska förskolan. Socialdemokraterna och Miljöpartiet säkerställde det genom att ändra läroplanen, så att det är obligatoriskt för förskolor att låta de små barnen använda skärmar.

Det kommer Liberalerna nu att sätta stopp för.

Liberalerna Johan Pehrson, partiledare, och gruppledaren i Södertälje, Metin Hawsho

Självklart kan digitaliseringen ha fördelar. För oss är det samtidigt lika självklart att det även kan finnas nackdelar. Så verkar särskilt vara fallet i skolan, och inte minst i förskolan. En avhandling visar exempelvis att surfplattor och appar allt mer har kommit att ersätta traditionella aktiviteter, som exempelvis bokläsning och lek, i förskolan. Det räcker inte att begränsa innehållet i surfplattorna till pedagogiska appar – samma forskare fann att barnen har svårt att ta sig till innehållet i dem.

”Barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten”

Även experter från Karolinska Institutet och Lunds universitet har tidigare konstaterat att barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten. I studier kopplas mycket skärmtid till sämre språkutveckling. Skärmtiden kan på så sätt kopplas till försämrad inlärning, försenad språkutveckling eller förvärrade koncentrationssvårigheter. 

Utifrån barnens utveckling och inlärning tyder även mycket på skärmtid är närmast motsatsen till undervisningstid – ju mer av den, desto sämre utveckling för barnet. Det är det främsta skälet till att Liberalerna nu tar flera initiativ för att freda de små barnen från digitaliseringsexperimentet i förskolan. Barn har pedagogiska behov av stimulans och ska inte kidnappas för skärmindustrins vinstjakt.

Johan Pehrson, Liberalerna
Partiledare & arbetsmarknadsminister

Metin Hawsho(L)
Gruppledare Södertälje

Läs även: DEBATT: Kunskapsbrist när elever förlitar sig på teknologin

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors