Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

Misstänker koppling mellan bombdåden i Geneta och Ronna

547DEFAD-A29A-41FA-B817-3BBE9F72A480

Foto: Alexander Isa/ Shamash Oyal

Natten till lördag den 5 augusti inträffade en kraftig explosion på Prästgårdsvägen i Geneta. Nu uppger poliskällor till Lt att sprängdådet tros vara kopplat till hoten mot en anställd på Tysslinge Sis, vars hem hade utsatts för ett sprängdåd bara några dagar tidigare.

Strax efter midnatt den 1 augusti exploderade en lägenhetsdörr i Ronna, vilket resulterade i att en person skadades och fördes till sjukhus.

Kort därefter identifierades två misstänkta individer, varav en av dem är en 17-åring som tidigare, enligt TT, hade blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm. Den andra personen är en 20-åring som nyligen frikändes från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Enligt uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende i Södertälje. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Polisen på plats efter sprängningen i Geneta. Foto: Alexander Isa

Fyra dagar senare, natten till lördagen den 5 augusti, inträffade en ny kraftig explosion som skakade en hyresfastighet i Geneta.

Enligt poliskällor som LT har talat med kopplas sprängdådet i Geneta till hoten riktade mot en anställd på Sis-Tysslinge, vars lägenhetsdörr sprängdes i Ronna några dagar tidigare. Enligt tidningens uppgifter tros en släkting till den man som är anställd på Sis vara skriven på, och sprängningen i Geneta kan ha varit en hämndaktion i samband med gripandet av den 20-årige mannen.

Läs även: – TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2023 07:27
Senast uppdaterad: 15 september 2023 07:27

BILDEXTRA: Här springer förskolebarnen under skoljoggen

Shamsh

Foto: Shamash Oyal

Idag hölls den årliga skoljoggen för förskolebarnen på Kaxbergs förskola i Lina Hage. Efter joggen belönades alla barn med välförtjänta guldmedaljer.

Med stöd från skolidrottsförbundet och i samarbete med Kaxbergs förskola, var Lebi Skol IF på plats tillsammans med SBBK och Kubadance Company för att delta i loppet och ge barnen sitt stöd och uppmuntran.

– Vilken glädje och vilken energi, det var eufori till max. Så mycket glädje och kärlek hos barnen. Med tanke på att de är så små, att de kunde följa instruktioner och lyssna, visar verkligen att de har bra koll på förskolan,” säger Petra Jakob, grundare av Lebi IF, till Telgenytt.

Glada barn tilldelades guldmedaljer under Barnloppet på Kaxbergs förskola under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Barnloppet äger rum varje år, men en nyhet för detta år är att olika organisationer kan vara ansvariga för arrangemanget. Det var här som Petra Jakob, tillsammans med Kubadance och SBBK, erbjöd sin hjälp och stöd.

– Vi fick förfrågan om att arrangera skoljoggen för förskolebarn och vi nappade direkt. Tillsammans med skolidrottsförbundet och i samverkan med skolan så har vi lyckats genomföra den här dagen. Vi har även SBBK på plats samt Kuba Danse Company som kunde dansa med barnen, avslutar Jakob.

Loppets syfte är att främja glädjen till fysisk aktivitet, något som rektorn på Kaxbergs förskola anser vara av stor vikt för barnen, att de rör sig mycket och är aktiva.

– Det är viktigt för barnen att röra sig mycket och vara aktiva. Det ser man framför allt idag där man har idrottsundervisning, säger Miina Fredriksson.

Hur känns det att arrangera årets barnlopp?

– Det här har varit en jätterolig händelse för barnen. De har verkligen tyckt att det varit jätteroligt och sett fram emot det för att röra sig tillsammans och ha kul, avslutar Miina Fredriksson, rektor på Kaxbergs förskola.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 15:36
Senast uppdaterad: 14 september 2023 21:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors