Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

Stor tillställning arrangeras när Järna IP invigs

Järna 3

Foto: Södertälje kommun

När är det dags för den efterlängtade invigningen med nya anläggningar och ett nytt namn – Järna IP. Invigningen firas i samband med JSK-dagen och Järnaloppet, och det utlovas en festlig dag full av aktiviteter för alla åldrar.

– Det nya namnet betonar att det är en viktig mötesplats för alla Järnabor. Namnet stärker Järna som ort, samtidigt som det underlättar för besökare utifrån, säger Hanna Klingborg, ordförande i Järna kommundelsnämnd. 

På lördag kommer invigningen av Järna IP, tidigare Ljungbackens IP, att äga rum i samband med JSK-dagen och Järnaloppet. Detta markerar inte bara ett namnbyte till Järna IP utan även en uppgradering av anläggningen för att ge Järnaborna bättre möjligheter för idrottsaktiviteter.

Dagen kommer att vara fylld med festliga aktiviteter för alla åldrar, med invigningsceremoni klockan 12 och med närvaro av ledande representanter från Järna kommundelsnämnd och föreningar i Järna. JSK-dagen, som inkluderar Järnaloppet, kommer att erbjuda löparfest i naturskön terräng samt diverse drop-in-aktiviteter arrangerade av Järna Sportklubbs sektioner, inklusive skridskoåkning, innebandy, bordtennis och mycket mer.

– Från Järna kommundelsnämnd är vi så glada och stolta över att få inviga den nya anläggningen. Nu blir det möjligt för ännu fler barn, unga och äldre, både tjejer och killar, att mötas och utöva idrott av olika slag, säger Hanna Klingborg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 05:45
Senast uppdaterad: 14 september 2023 05:47

Larm om inbrottsförsök – Flera misstänkta identifierade

TN

Foto: Läsarbild

Polisen fick ett larm om händelsen på Östergatan, där någon hade gjort ett inbrottsförsök genom att försöka öppna en dörr. Polisen svarade snabbt och när de kom fram till platsen upptäckte de att dörren hade blivit vandaliserad.

Det var strax innan klockan 20 på onsdagskvällen som polisen larmades till en adress i Grusåsen. Enligt uppgifter fick polisen ett samtal om att en person försökte bryta upp en dörr med någon form av verktyg.

Väl på plats kunde tre misstänkta personer identifieras.

– Vi hittar tre personer där, varav en kvinna och en man misstänks för brott. När vi kommer fram upprättar polisen en anmälan om skadegörelse och narkotikabrott, säger Daniel Wikhdal, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Enligt polisen ska en av de misstänkta vara en man i 50-årsåldern och anmäls för skadegörelse. Kvinnan, som är i 45-årsåldern, anmäls för narkotikabrott.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 21:57
Senast uppdaterad: 13 september 2023 21:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors