Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors