Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

Anställd slagen och rånad på LSS-boende

Polis. Foto Alex Ataseven

Arkivbild

En anställd på ett LSS-boende blev slagen och rånad under ett arbetspass när flera gärningspersoner bröt sig in.

Det var strax efter midnatt, natten mot måndag, som en man i 20-årsåldern blev rånad och slagen på ett LSS-boende i Mölnbo. Två okända gärningspersoner trängde sig in i huset under natten och hotade mannen till att överlämna sitt bankkort, bilnycklar och annan egendom.

Efter att ha tagit bilnycklarna kunde gärningsmännen lämna i en bil de stal från platsen.

Den anställde, som blev fysiskt angripen, klarade sig utan allvarliga skador. Polisen inledde en utredning om grovt rån och olaga frihetsberövande i ärendet. En teknisk undersökning genomfördes på platsen för att samla bevis och söka efter spår som kan leda till de skyldiga.

För närvarande finns inga misstänkta personer gripna efter hämndens i Mölnbo.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 12:53
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:28

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors