Företag i fokus:

Stadskärnans återhämtning – Omsatte 1,4 miljarder

IMG_0709 2

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje city.

Södertälje gör en stark återhämtning efter att pandemin slog till med full kraft. Under onsdagen presenterades siffror som visade att stadskärnan ökat sin omsättning till 1,4 miljarder kronor.

– Vi är på väg åt rätt håll, säger Aljoša Lagumdžija, vd för Södertälje city.

Södertäljes Cityindexrapport för 2021 presenterades på Quaily Hotel Park under onsdagen där det framgick att Södertäljes stadskärna ökat sin totala omsättning. En ökning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021 och en totalomsättning på cirka 1,4 miljarder kronor.

Enligt Cityindexrapporten från förra året, visade det sig att Södertälje hade det bättre än andra stadskärnor runt om i landet under pandemins första halva. Sammantaget har större städer drabbats hårt av pandemin och fortfarande har en bit kvar för att återgå till nivåerna innan pandemin. Trots detta, har Södertälje klarat sig bättre än andra jämförbara stadskärnor.

Dagligvaruhandeln ökade sin omsättning med 3,5 procent, men den bransch som ökade bäst i Södertälje var Hem och fritid med 6,6 procent.

Presentationen på Quaily Hotel Park under onsdagen. Foto: Södertälje City.

Enligt Helena Olsson, chef stadsutveckling Fastighetsägarna Stockholm, så krävs ett stort gemensamt ansvar från både kommunen, men även företagare, för att hålla staden levande. Dels för att öka stadskärnans attraktion, men även för att locka stadens invånare att välja stadskärnan framför internet.

Något som medverkande aktörerna arbetar hårt med.

– Södertälje city har tillsammans med kommunen och fastighetsägarna tagit fram en ny etableringsplan för hur centrum ska bli mer levande. Vi måste ha en bredd och mix i utbudet som tilltalar olika målgrupper och skapar bättre helhet för att vi ska utvecklas som stad, säger Aljoša Lagumdžija.

Bland annat vill man ha ett blandat utbud av verksamheter för att öka besöksanledningarna till stadskärnan. Med ett breddat utbud kan effekten bli ett ökat besöksantal, men även att stadskärnan nyttjas mer under en större del av dygnet som bidrar till en mer levande kärna.

– Höjda räntor och inflation ökar betydelsen av levande utrymmen på gator och torg, kulturverksamheter och välskötta parker för att människor ska fortsätta tillbringa tid i stadskärnan när de får mindre kvar i plånboken, säger Helena Olsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2023 15:16
Senast uppdaterad: 18 januari 2023 15:16

Nätverkskriminella flydde landet efter fällande domar

Pass

Arkivbild

Förra veckan fällde hovrätten fyra personer i ett omfattande narkotikamål i Södertälje. Två av de dömda flydde från Sverige, varav en greps i Tyskland och den andra i Spanien, rapporterar Lt.

(Annonslänk)

Utredningen om ett stort narkotikabeslag tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet, vilket var en del av en operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Tolv personer med anknytning till Ronnafalangen åtalades. I tingsrätten dömdes tre personer till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten skärpte dock domarna, och fyra personer som initialt frikänts dömdes.

En central figur i nätverket, en 24-årig man ansedd som andreman i Ronnafalangen, fick sitt straff skärpt till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han pekas, enligt LTs polisuppgifter, ha en nära koppling till nätverkets ledare, en 28-årig man som dömts till 20 års fängelse för mord i Portugal.

I det omfattande narkotikamålet beslutade hovrätten att döma ytterligare fyra personer. Två av dem valde dock att fly landet istället för att avtjäna sina straff, rapporterar LT. Men deras flykt blev kortvarig. En 24-årig man greps under söndagen i Tyskland och en 26-årig man greps efter en internationell efterlysning i Spanien under måndagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 18:14
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 18:31

DEBATT: Misslyckad matreform i Södertäljes äldreomsorg

Livsmedel frukt

Foto: Alexander Isa

En av de bäste kvaliteterna en politiker kan ha, är förmågan att omvärdera tidigare ståndpunkter och se vad som funkar och inte funkar. Korten ligger nu på bordet, och vi har svart på vitt att äldreomsorgsnämndens nya matreform inte fungerar. 

Södertälje kommun beslutade att från och med sommaren 2023 skulle inköp av matvaror ske digitalt via leverantören Mathem. Detta beslut togs i äldreomsorgsnämnden 2022 och reaktionerna har varit starka, från brukare, omsorgspersonal och anhöriga. Valfriheten försvann, och de logistiska och arbetsmiljömässiga problemen är många.

Brukare som inte själva kan ta emot varorna får hjälp av hemtjänstpersonalen. Tyvärr fungerar det mindre bra eftersom Mathem inte kan garantera några tider. Detta är ett stort stressmoment som innebär att personalen får bevaka leveranstider och anpassa sig till att kunna vara på plats. Om personal inte hinner närvara går varorna i retur till Mathem. Det är minst sagt vanskligt att tvinga äldreomsorgens personal till att agera matombud, när personalen har så mycket annat att tänka på.

”Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre?”

Utöver det, har den enskilde brukaren ofta varit kund länge i en annan matkedja, och känner sig mer bekväm med utbudet och varorna. Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre? Vi kan även läsa skräckexempel där vissa brukare har fått helt fel leveranser, i det särskilda fallet rörde det sig om en större leverans av mejeriprodukter; närmare sex liter yoghurt, två smörpaket och två ostar. När nära anhörig påtalade det utgick leveransen veckan därpå. Jag tänker då på de som inte har några anhöriga att be om hjälp.

 

Pia Sjöstrand, Socialdemokraterna. Äldreomsorgsnämndens ordförande Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Det finns en ambition från kommunen att brukaren ska kunna sitta med vid beställningen av mat. Tyvärr har det visat sig att när det kommer till verkligheten har det inte funnits den möjligheten. På grund av personalens redan pressade schema har det haft svårt att lägga till ytterligare en sak de behöver göra på schemat.

Det kan så klart finnas fördelar med en elektronisk matleverans, men om kommunen har som mål att näthandeln ska fungera, kommer följande krävas:

  • Valfrihet
  • IT-kompetens hos personal (vissa sidor är inte direkt användarvänliga)
  • Avsätta tid i schemat för att kunna möjliggöra att brukare sitter med vid beställning av mat
  • Använda sig mer av lokala handlare

Södertälje kommun säger att det finns en ”ambition” att utvärdera effekterna av de digitala inköpen. Redan nu ser vi de negativa konsekvenserna och utmaningarna, och för att se till att den utvärderingen blir så rättvis som möjligt, bör alla parter, brukare, personal samt Mathem, vara involverade.

Vi hoppas nu att Pia Sjöstrand och Socialdemokraterna tar sitt förnuft till fånga, och lyssnar på såväl den politiska oppositionen, såväl som brukare och personal som för fram den här kritiken.

Med detta styre vill vi verkligen inte bli gamla i Södertälje.

Susanne Jakobsson
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pimpa Voittonen
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pia Höglander
Ersättare för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 14:36
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors