Företag i fokus:

Stadskärnans återhämtning – Omsatte 1,4 miljarder

IMG_0709 2

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje city.

Södertälje gör en stark återhämtning efter att pandemin slog till med full kraft. Under onsdagen presenterades siffror som visade att stadskärnan ökat sin omsättning till 1,4 miljarder kronor.

– Vi är på väg åt rätt håll, säger Aljoša Lagumdžija, vd för Södertälje city.

Södertäljes Cityindexrapport för 2021 presenterades på Quaily Hotel Park under onsdagen där det framgick att Södertäljes stadskärna ökat sin totala omsättning. En ökning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021 och en totalomsättning på cirka 1,4 miljarder kronor.

Enligt Cityindexrapporten från förra året, visade det sig att Södertälje hade det bättre än andra stadskärnor runt om i landet under pandemins första halva. Sammantaget har större städer drabbats hårt av pandemin och fortfarande har en bit kvar för att återgå till nivåerna innan pandemin. Trots detta, har Södertälje klarat sig bättre än andra jämförbara stadskärnor.

Dagligvaruhandeln ökade sin omsättning med 3,5 procent, men den bransch som ökade bäst i Södertälje var Hem och fritid med 6,6 procent.

Presentationen på Quaily Hotel Park under onsdagen. Foto: Södertälje City.

Enligt Helena Olsson, chef stadsutveckling Fastighetsägarna Stockholm, så krävs ett stort gemensamt ansvar från både kommunen, men även företagare, för att hålla staden levande. Dels för att öka stadskärnans attraktion, men även för att locka stadens invånare att välja stadskärnan framför internet.

Något som medverkande aktörerna arbetar hårt med.

– Södertälje city har tillsammans med kommunen och fastighetsägarna tagit fram en ny etableringsplan för hur centrum ska bli mer levande. Vi måste ha en bredd och mix i utbudet som tilltalar olika målgrupper och skapar bättre helhet för att vi ska utvecklas som stad, säger Aljoša Lagumdžija.

Bland annat vill man ha ett blandat utbud av verksamheter för att öka besöksanledningarna till stadskärnan. Med ett breddat utbud kan effekten bli ett ökat besöksantal, men även att stadskärnan nyttjas mer under en större del av dygnet som bidrar till en mer levande kärna.

– Höjda räntor och inflation ökar betydelsen av levande utrymmen på gator och torg, kulturverksamheter och välskötta parker för att människor ska fortsätta tillbringa tid i stadskärnan när de får mindre kvar i plånboken, säger Helena Olsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2023 15:16
Senast uppdaterad: 18 januari 2023 15:16

Hans butik utses till Sveriges bästa digitala ombud

2023-ars-vinnare-1030x773-1

Under söndagens gala korades flera ombud i olika kategorier.
Pressbild

Södertäljebon Patrik Kaldoyo, ägare av Spelpoolen i Strängnäs, har genom åren skapat stora vinster för andelsägare. Nu prisas hans verksamhet som Sveriges bästa digitala spelombud.

Under december 2020 genererade Patrik Kaldoyos andelsspel nästan 12 miljoner kronor. Samma år lyckades Spelpoolen i Strängnäs att ensamma uppnå 13 rätt på Europatipset, vilket resulterade i en utdelning på över 2,8 miljoner kronor. Denna summa fördelades mellan Spelpoolen och fler andra andelsköpare genom ”Spela Tillsammans”.

Men det är inte första gången Södertäljebon Kaldoyo uppnått framgångar. Bland annat vann han år 2013 över 2,5 miljoner kronor på en månad för sina andelsägare.

I mitten på februari kröntes Kaldoyos ombud i Strängnäs till Sveriges bästa digitala spelombud. Under en ceremoni hyllades Svenska Spels främsta ombud, och priser delades ut i olika kategorier, inklusive ett hedersomnämnande för årets bästa ombudsportalsanvändare, ett pris som delades ut av Armand Duplantis. Totalt har Svenska Spel över 5 100 ombud över hela landet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 23:26

Tonåring dömd för mordförsök på 19-åring

tingsratt

Montagebild/Arkivbild

En 16-årig pojke från Gnesta döms till sluten ungdomsvård i ett år och sex månader för försök till mord, efter att ha försökt knivhugga en 19-åring i ansiktet.

I veckan meddelade tingsrätten sitt beslut mot en 16-årig pojke från Gnesta, för ett brutalt försök till mord samt flera fall av ringa narkotikabrott.

(Annonslänk)

Händelsen som ledde till åtalet inträffade den 23 juli 2023, då den dömde pojken angrep en 19-åring från Vagnhärad med en kniv, vilket resulterade i livshotande skador. Orsaken till incidenten var att 19-åringen, tillsammans med sin partner, försökte få tillbaka en skuld. Plötsligt angrep 16-åringen med en stor kökskniv, ungefär 30 centimeter lång, och skar 19-åringen i armen och ansiktet.

Pojken fördes till sjukhus för vård och senare kunde domstolen i åtalet konstatera att angreppet utfördes med uppsåt att döda. Utöver detta våldsbrott befanns den dömda pojken även skyldig till flera fall av ringa narkotikabrott, där han olovligen hade innehaft och använt cannabis samt andra substanser vid flera tillfällen under våren och sommaren 2023.

I domen, utöver straffet med sluten ungdomsvård i ett år och sex månader, ingick även ett skadestånd på 229 159 kronor till 19-åringen för kränkning, sveda och värk, sakskada samt utlägg. En del av detta belopp, 10 500 kronor, ska solidariskt betalas av den dömdes vårdnadshavare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 17:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors