Företag i fokus:

Stadskärnans återhämtning – Omsatte 1,4 miljarder

IMG_0709 2

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje city.

Södertälje gör en stark återhämtning efter att pandemin slog till med full kraft. Under onsdagen presenterades siffror som visade att stadskärnan ökat sin omsättning till 1,4 miljarder kronor.

– Vi är på väg åt rätt håll, säger Aljoša Lagumdžija, vd för Södertälje city.

Södertäljes Cityindexrapport för 2021 presenterades på Quaily Hotel Park under onsdagen där det framgick att Södertäljes stadskärna ökat sin totala omsättning. En ökning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021 och en totalomsättning på cirka 1,4 miljarder kronor.

Enligt Cityindexrapporten från förra året, visade det sig att Södertälje hade det bättre än andra stadskärnor runt om i landet under pandemins första halva. Sammantaget har större städer drabbats hårt av pandemin och fortfarande har en bit kvar för att återgå till nivåerna innan pandemin. Trots detta, har Södertälje klarat sig bättre än andra jämförbara stadskärnor.

Dagligvaruhandeln ökade sin omsättning med 3,5 procent, men den bransch som ökade bäst i Södertälje var Hem och fritid med 6,6 procent.

Presentationen på Quaily Hotel Park under onsdagen. Foto: Södertälje City.

Enligt Helena Olsson, chef stadsutveckling Fastighetsägarna Stockholm, så krävs ett stort gemensamt ansvar från både kommunen, men även företagare, för att hålla staden levande. Dels för att öka stadskärnans attraktion, men även för att locka stadens invånare att välja stadskärnan framför internet.

Något som medverkande aktörerna arbetar hårt med.

– Södertälje city har tillsammans med kommunen och fastighetsägarna tagit fram en ny etableringsplan för hur centrum ska bli mer levande. Vi måste ha en bredd och mix i utbudet som tilltalar olika målgrupper och skapar bättre helhet för att vi ska utvecklas som stad, säger Aljoša Lagumdžija.

Bland annat vill man ha ett blandat utbud av verksamheter för att öka besöksanledningarna till stadskärnan. Med ett breddat utbud kan effekten bli ett ökat besöksantal, men även att stadskärnan nyttjas mer under en större del av dygnet som bidrar till en mer levande kärna.

– Höjda räntor och inflation ökar betydelsen av levande utrymmen på gator och torg, kulturverksamheter och välskötta parker för att människor ska fortsätta tillbringa tid i stadskärnan när de får mindre kvar i plånboken, säger Helena Olsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2023 15:16
Senast uppdaterad: 18 januari 2023 15:16

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors