Företag i fokus:

Här saknas ett övergångsställe – ”Är väldigt orolig”

324684994_3384335488522245_5427369965869070376_n

Jan Maxichaou från livsbutiken vid Tom Tits uttrycker en oro. Foto: Alexander Isa

Den trafikerade vägen utanför Tom Tits saknar ett övergångsställe. Det menar Jan Maxichaou som arbetar i Tobaksbutiken och ser dagligen springande barn på platsen.

Tom Tits tar årligen emot upp emot 175 000 besökare och i många fall är det stora barngrupper som besöker vetenskapsmuseumet samtidigt.

Bara ett stenkast från entrén arbetar Jan Maxichaou i livsbutiken som ser all rörelse på platsen, men en sak oroar honom.

– Det saknas ett övergångställe här. Det fanns ett för flera år sedan, men kommunen tog bort den. Det behövs både ett övergångsställe och ett farthinder. Jag är väldigt orolig att något hemsk ska hända och jag har framfört det till kommunen. Måste någon bli påkörd innan någon reagerar, säger Maxichaou till Telgenytt.

Enligt Maxichaou ser han dagligen hur barn, och vuxna, passerar gatan precis utanför hans arbetsplats. Han menar att folk fortfarande går över gatan där det en gång var ett övergångställe och samtidigt uppmärksammar han hur både personbilar och tyngre fordon passerar vägen ofta i för hög fart.

Här var det en gång ett övergångställe som togs bort av kommunen. När Telgenytt besöker platsen passeras vägen av gångtrafikanter som tar för givet att vägen är trygg att passera. Foto: Alexander Isa.

– Nämnda övergångsställe togs bort 2016-2017. Vem som beslutade att det skulle avlägsnas vet jag inte, säger Michael Ottosson, Trafiktekniker Samhällsbyggnadskontoret, till Telgenytt.

Om folk har som vana att passera vägen just utanför Jan Maxichaous arbetsplats, eller om det är en illusion om att det är ett övergångställe kan Maxichaous inte spekulera i. Men när Telgenytt befinner sig på platsen uppmärksammas flera personer gå över vägen, av allt att tyda, med ett förtroendet om att vägen är säker att passera.

Men ett övergångställe är inte alltid en säker passage.

– Ett övergångsställe är inte en säker passage för gående över gatan om inte övergångsstället också är hastighetssäkrat i form av en vägbula eller annan hastighetsdämpande åtgärd. Det är på övergångsställen som de flesta olyckor sker med gående och fordon, säger Michael Ottosson.

Är platsen något man tittar på i nuläget ?

– Det är inget som vi tittar på idag, säger Ottosson, och menar att kommunen kan komma att titta på den aktuella platsen.

Ännu en fotgängare som passerade vägen vid det gamla övergångsstället. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 19:42
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 19:42

Islossning för SSK – Harlestam fick äntligen utdelning

Namnlost-33

SSK fick måljubla 7 gånger när man komfortabelt besegrade Västervik inför välfyllda läktare i Scaniarinken Foto: Shamash Oyal

SSK återvände hem till Scaniarinken och gratismatchen mot Västervik med två raka förluster i bagaget. Efter problem med ineffektivitet i de två förgående matcherna på bortaplan så var det dags att vända negativa trenden med en vinst.

Harlestam: – Haft en massa lägen.

7-2 mot Västervik är om vi ska vara ärliga inte någon riktig värdemätare, SSK mötte ett lag som var numret för litet i allt egentligen. Vilket också visar sig i tabellen.

SSK satte an tonen direkt efter första nedsläpp, man sköljde över Västervik i princip varje byte i första perioden. Förstakedjan med Sebastian Dyk, Filiph Engsund och Markus Eriksson var på stort spelhumör och det var också deras enhet som började målskyttet. Det satte tonen för SSK:s lekfulla sätt att spela hockey för kvällen.

Inför matchen riktades de största blickarna mot SSK:s nya finne Miikka Pitkänen och för all del Amil Krupic återkomst som SSK-spelare i Scaniarinken. Bägge skulle också bokföras i poängprotokollet. Krupic kunde med ett kyligt avslut göra 4-0 för hemmalaget 8 minuter in i tredje perioden och stod sedan även för en assist när Hampus Harlestam fick göra sitt första mål som SSK-spelare, det som även blev Södertäljes sista för kvällen.

– Det känns verkligen bra att till slut fått in den, säger Hampus Harlestam om att ha släckt sin målnolla i SSK.

Ett SSK som var påkopplade från start och som hade bestämt sig för att motståndet för dagen skulle få en jobbig kväll.

– Vi går ut i första perioden och visar direkt att det här är vår match, fortsätter Hampus.

Harlestam blev officiellt klar för SSK 1:a februari och har varit i klubben i drygt två veckor.

Hur har första tiden varit för dig i SSK och hur tycker du att ditt spel har funkat?

– Det har varit sjukt bra. Ett grymt gäng som verkligen har välkomnat mig på ett bra sätt. Tycker jag har kommit in mitt spel mer match efter match och haft en massa lägen.

Emil Alba, har varit parhäst till Hampus Harlestam under hans tid i SSK så här långt. Foto: Shamash Oyal

Harlestams mål betydde 7-1 och där fick även färska nyförvärvet Pitkänen komma med i poängprotokollet med en andra assist. Den finske forwarden som ingick i en kedja med just Harlestam och Emil Alba hade innan dess hunnit vara delaktig med ytterligare en andra assist när Viktor Grahn satte 3-0 med ett skott från offensiva blå.

Harlestam passade på att berömma sin nya kedjekamrat: -Det kändes bra. Han jobbar hårt och är bra med pucken.

Den förre detta Kalpa-forwarden visade goda intentioner trots sin korta tid i Sportklubben. Fast motståndet på andra sidan i den här matchen var inte heller den svåraste utmaningen Miikka kunde ställas inför i sin första match med nya laget. Upp till bevis framöver då matcher mot toppkonkurrenterna Djurgården, Björklöven och Mora finns kvar i spelschemat. Det blir en större måttstock hur han står sig i kamp med skickligare spelare och inensivare uppvaktning från motståndet.

”Det kändes bra och jag är ändå inte i toppform än. Fansen kommer att få se mycket mer”, säger Miikka Pitkänen i en intervju med LT efter matchen mot Västervik.

Nä, någon värdemätare var inte det här för SSK, hårdare papper blir det som sagt fortsättningsvis. SSK har två matcher på schemat nästa vecka. På onsdag beger laget sig till Uppsala för möte mot Almtuna i Gränbyhallen, heads up där. Hemmalaget kommer att komma ut som hungriga vargar efter en tung 0-10 förlust mot Karslskoga i fredagesn omgång i HA.

Höjdpunkten blir ändå fredagens match, den sista i grundserien mot Djurgården. SSK har stor revansch att utkräva i den matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 12:42
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 12:50

Ny chef tar rodret på Torekällbergets museum

kommun

Foto: Södertälje kommun

Viveka Andersson, tidigare program- och utbildningschef på Tom Tit i Södertälje, har nu påbörjat sin nya roll som chef för Torekällbergets friluftsmuseum, efterträdande Eva Skyllberg.

”Jag har landat mjukt och blivit väl mottagen av kollegorna bäde uppe pa berget och i stadshuset. Ser fram emot fortsättningen”, skriver Andersson på sociala medier.

(Annonslänk)

Efter fem framgångsrika år på Tom Tit i Södertälje, där Viveka Andersson tjänstgjort som program- och utbildningschef, har hon nu klivit in i sina nya skor som ledare för Torekällbergets friluftsmuseum. Denna position blev tidigare innehavd av Eva Skyllberg, som har gått vidare till en chefsposition på Stockholms läns museum.

Anderssons första vecka på det nya jobbet har varit minst sagt händelserik, något hon själv summerar på sociala medier. Hennes introduktionsvecka har bjudit på allt från sportlovsförberedelser till oväntade teknikstrul, och från historiska kringlor som firar 150 år till nybakade semlor som välkomnar besökarna. Utöver detta har hon hanterat rekryteringar och sett till att museet fått sina leveranser av hö, samt hanterat kvarnvingar – en mångsidig start som lovar gott för museets framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors