Företag i fokus:

Här saknas ett övergångsställe – ”Är väldigt orolig”

324684994_3384335488522245_5427369965869070376_n

Jan Maxichaou från livsbutiken vid Tom Tits uttrycker en oro. Foto: Alexander Isa

Den trafikerade vägen utanför Tom Tits saknar ett övergångsställe. Det menar Jan Maxichaou som arbetar i Tobaksbutiken och ser dagligen springande barn på platsen.

Tom Tits tar årligen emot upp emot 175 000 besökare och i många fall är det stora barngrupper som besöker vetenskapsmuseumet samtidigt.

Bara ett stenkast från entrén arbetar Jan Maxichaou i livsbutiken som ser all rörelse på platsen, men en sak oroar honom.

– Det saknas ett övergångställe här. Det fanns ett för flera år sedan, men kommunen tog bort den. Det behövs både ett övergångsställe och ett farthinder. Jag är väldigt orolig att något hemsk ska hända och jag har framfört det till kommunen. Måste någon bli påkörd innan någon reagerar, säger Maxichaou till Telgenytt.

Enligt Maxichaou ser han dagligen hur barn, och vuxna, passerar gatan precis utanför hans arbetsplats. Han menar att folk fortfarande går över gatan där det en gång var ett övergångställe och samtidigt uppmärksammar han hur både personbilar och tyngre fordon passerar vägen ofta i för hög fart.

Här var det en gång ett övergångställe som togs bort av kommunen. När Telgenytt besöker platsen passeras vägen av gångtrafikanter som tar för givet att vägen är trygg att passera. Foto: Alexander Isa.

– Nämnda övergångsställe togs bort 2016-2017. Vem som beslutade att det skulle avlägsnas vet jag inte, säger Michael Ottosson, Trafiktekniker Samhällsbyggnadskontoret, till Telgenytt.

Om folk har som vana att passera vägen just utanför Jan Maxichaous arbetsplats, eller om det är en illusion om att det är ett övergångställe kan Maxichaous inte spekulera i. Men när Telgenytt befinner sig på platsen uppmärksammas flera personer gå över vägen, av allt att tyda, med ett förtroendet om att vägen är säker att passera.

Men ett övergångställe är inte alltid en säker passage.

– Ett övergångsställe är inte en säker passage för gående över gatan om inte övergångsstället också är hastighetssäkrat i form av en vägbula eller annan hastighetsdämpande åtgärd. Det är på övergångsställen som de flesta olyckor sker med gående och fordon, säger Michael Ottosson.

Är platsen något man tittar på i nuläget ?

– Det är inget som vi tittar på idag, säger Ottosson, och menar att kommunen kan komma att titta på den aktuella platsen.

Ännu en fotgängare som passerade vägen vid det gamla övergångsstället. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 19:42
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 19:42

INSÄNDARE: Det behövs en annan bild av Södertälje

kommun

Pär Abrahamsson: -”Min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg”. Foto: Chris Tribelhorn

Ett flertal opinionsskribenter har den senaste tiden uttryckt sin frustration över kommunledningens bristande tilltro till den egna platsen och den egna befolkningen. Kyrkor, föreningsliv och politiska företrädare för fram sitt missnöje. Tonläget och budskapet är inte något normalt klagande, det finns uppenbarligen en stor uppdämd frustration som riktar sig mot kommunens absoluta toppskikts generaliserande negativitet.

Jag är beredd att hålla med. Man kan inte driva en kommun genom att klaga och ha som mål att inte vara ett antal saker. Man behöver i stället berätta vad man vill göra och vilka man vill vara och man behöver göra det med ett ganska stort mått entusiasm. Södertäljes identitet måste få bygga på något annat än att man inte vill uppfattas som en kommun med utbredd kriminalitet. Det finns så oerhört många andra värden att lyfta fram, vårda, utveckla och vara stolta över.

Vad alla vi som bor, vistas i eller verkar i Södertälje kommun väljer att prata om spelar roll. Allt för få pratar om att Södertälje kommun har en av landets lägsta nivåer för antalet sjukpenningdagar per capita, att man har en av landets mest koldioxidfria fordonsflottor eller att man är bland de absolut bästa på att leda ungdomar till jobb eller eftergymnasiala studier. Bara för att ta några exempel. En annan siffra som förvånar de flesta är att i Södertälje kommun har en högre andel av befolkningen en eftergymnasial utbildning än i grannkommunerna Trosa och Nykvarn.

”Min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg”

Det finns också gott om andra kommuner som är likvärdiga eller har sämre klimat kring otrygghet och kriminalitet men där såväl egna invånare som utomstående tror att de är bättre än Södertälje.

Så min uppmaning till Södertäljes styre är att välja en annan väg, fundera på hur ni uttrycker er, välj att berätta om allt bra, fokusera på att jaga bort den verkliga kriminaliteten i stället för att prata på ett sätt som uppenbart uppfattas som allt för generellt och utpekande.

Men även vi andra behöver välja vad vi berättar om Södertälje. Välj att berätta om sådant som skapar glädje och framtidstro istället för att sprida de negativa bilder som kommunens ledning oftast lyfter fram.

Pär Abrahamsson

Läs även: – DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 11:45
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Priserna på flyg har skjutit i höjden – ”Mönstret har brutits”

Airplan-flygplan-PEXELS

Foto: Pexels

Enligt ny statistik från SCB har kostnaden för att flyga utomlands stigit markant, med nästan 12 procent det senaste året och hela 43 procent under de senaste två åren.

Att resa utomlands med flyg har blivit betydligt dyrare. Från SCB:s senaste rapport framgår det att priset på utrikesflyg nu är nästan 12 procent högre jämfört med samma period förra året och hela 43 procent högre än för två år sedan. Trots denna kraftiga prisökning de senaste åren, har priset på utrikesflyg historiskt sett ökat i en långsammare takt jämfört med den allmänna prisnivån enligt Konsumentprisindex (KPI).

– De senaste tio åren har det mönstret brutits. Vi har aldrig tidigare sett högre priser på utrikesflyg under första kvartalet än i år. De genomsnittliga priserna för perioden januari–mars i år var nästan 12 procent högre än under första kvartalet 2023, och 43 procent högre än under motsvarande period 2022, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

(Annonslänk)

Säsongsvariationer är vanliga inom resebranschen, och priset på flygbiljetter har fluktuerat betydligt under det senaste året. Men när man jämför samma period år från år framträder mer stabila mönster. Specifikt under årets första kvartal har utrikesflygpriserna ökat mer än den genomsnittliga prisökningen för privat konsumtion, vilket SCB mäter med KPI.

Intressant nog har även priserna på flygcharter under årets första kvartal aldrig varit högre än de är i år. Detta markerar en rekordhög kostnad för charterflyg, vilket understryker trenden med stigande priser inom flygindustrin.

Trots dessa rekordhöga nivåer är det värt att notera att prisökningen på utrikesflyg under det senaste decenniet inte följer samma mönster som KPI. En långsiktig tillbakablick visar att priset på utrikesflyg ökat med 37,5 procent över de senaste tjugo åren, medan KPI under samma period ökat med 48,6 procent. Detta tyder på att även om flygpriserna ökat, så har de inte hållit jämna steg med den allmänna prisutvecklingen.

– Priserna för utrikesflyg har inte stigit i samma takt som KPI de senaste 30 åren. Sedan 1994 har de genomsnittliga priserna på utrikesflyg under årets första kvartal stigit med 51 procent. Samtidigt har KPI stigit med 68 procent, säger Caroline Neander.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 29 april 2024 11:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors