Företag i fokus:

Här saknas ett övergångsställe – ”Är väldigt orolig”

324684994_3384335488522245_5427369965869070376_n

Jan Maxichaou från livsbutiken vid Tom Tits uttrycker en oro. Foto: Alexander Isa

Den trafikerade vägen utanför Tom Tits saknar ett övergångsställe. Det menar Jan Maxichaou som arbetar i Tobaksbutiken och ser dagligen springande barn på platsen.

Tom Tits tar årligen emot upp emot 175 000 besökare och i många fall är det stora barngrupper som besöker vetenskapsmuseumet samtidigt.

Bara ett stenkast från entrén arbetar Jan Maxichaou i livsbutiken som ser all rörelse på platsen, men en sak oroar honom.

– Det saknas ett övergångställe här. Det fanns ett för flera år sedan, men kommunen tog bort den. Det behövs både ett övergångsställe och ett farthinder. Jag är väldigt orolig att något hemsk ska hända och jag har framfört det till kommunen. Måste någon bli påkörd innan någon reagerar, säger Maxichaou till Telgenytt.

Enligt Maxichaou ser han dagligen hur barn, och vuxna, passerar gatan precis utanför hans arbetsplats. Han menar att folk fortfarande går över gatan där det en gång var ett övergångställe och samtidigt uppmärksammar han hur både personbilar och tyngre fordon passerar vägen ofta i för hög fart.

Här var det en gång ett övergångställe som togs bort av kommunen. När Telgenytt besöker platsen passeras vägen av gångtrafikanter som tar för givet att vägen är trygg att passera. Foto: Alexander Isa.

– Nämnda övergångsställe togs bort 2016-2017. Vem som beslutade att det skulle avlägsnas vet jag inte, säger Michael Ottosson, Trafiktekniker Samhällsbyggnadskontoret, till Telgenytt.

Om folk har som vana att passera vägen just utanför Jan Maxichaous arbetsplats, eller om det är en illusion om att det är ett övergångställe kan Maxichaous inte spekulera i. Men när Telgenytt befinner sig på platsen uppmärksammas flera personer gå över vägen, av allt att tyda, med ett förtroendet om att vägen är säker att passera.

Men ett övergångställe är inte alltid en säker passage.

– Ett övergångsställe är inte en säker passage för gående över gatan om inte övergångsstället också är hastighetssäkrat i form av en vägbula eller annan hastighetsdämpande åtgärd. Det är på övergångsställen som de flesta olyckor sker med gående och fordon, säger Michael Ottosson.

Är platsen något man tittar på i nuläget ?

– Det är inget som vi tittar på idag, säger Ottosson, och menar att kommunen kan komma att titta på den aktuella platsen.

Ännu en fotgängare som passerade vägen vid det gamla övergångsstället. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 19:42
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 19:42

INSÄNDARE: Godners retorik, söndra och härska

Sodertalje-fotbollsarena-

Assyriska FF genomgår för närvarande en ekonomisk kris och upplever motstånd från kommunens sida.
Foto: Shamash Oyal

Svar på insändare: Godner: ”Det finns ingen vilja att stjälpa”

Jag känner att denna fråga var ett känsligt ämne för kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Hennes svar kom snabbt, verkade ogenomtänkt, och plötsligt söker hon dialog med föreningarna. Skon klämmer.

Jag tycker att Godners retorik i svaret är oerhört oprofessionell. Det passar inte en politiker att svara på det sättet.

Godner skriver att Assyriska och Syrianska fick miljonbelopp i stöd och att detta ifrågasattes av andra föreningar, men att hon försvarade det. Det första jag tänkte, och troligen tänkte även dessa två klubbar, är vilka föreningar som ifrågasatte detta och varför.

För mig är det uppenbart att hon vill skapa sprickor inom föreningslivet och ställa föreningar mot varandra. Det är en gammal retorik för att kunna behålla makten – söndra och härska.

Stödet var en del av flera krisåtgärder, inte en enskild hjälteinsats

Jag tycker även att Godner tar åt sig äran för pandemistöd till föreningslivet. Stödet var en del av flera krisåtgärder som regeringen genomförde för att hantera konsekvenserna av pandemin, inte en enskild hjälteinsats. Boel Godner får gärna rätta mig om jag har fel.

Hur skulle det se ut om Södertälje kommun var den enda i hela Sverige som inte beviljade föreningar coronastöd?

Min insändare innehåller fakta – ditt svar, Boel, innehåller ursäkter och bortförklaringar.

Jag önskar Assyriska lycka till och hoppas att ni löser er ekonomiska kris. Ni förtjänar att bli behandlade bättre.

/Södertäljebo

Läs även: – Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 13:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Grönt ljus: Järnvägsplanen vinner laga kraft

Ostlänken. Pressbild: Trafikverket

Pressbild: Trafikverket

Järnvägsplanen för sträckan Långsjön-Sillekorg i Trosa kommun, en del av det ambitiösa projektet Ostlänken, har nu vunnit laga kraft.

Ett betydelsefullt genombrott i utvecklingen av den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken som sträcker sig över 160 kilometer från Järna till Linköping. Nyligen meddelade regeringen sitt beslut att godkänna järnvägsplanen för sträckan mellan Långsjön och Sillekrog i Trosa kommun.

– Att järnvägsplanen vunnit laga kraft innebär att vi nu har rätt att ta mark i anspråk och utforma järnvägen i enlighet med planen. Det är en viktig milstolpe i projektet, säger Linda Abrahamsson, projektledare i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Detta beslut, som fattades den 27 mars, markerar att planen nu vunnit laga kraft, vilket effektivt möjliggör en fortsättning av förberedelsearbetena längs denna sträcka.

Ostlänken är designad för att erbjuda betydande förbättringar inom tillgänglighet, kortare restider och ökad punktlighet för tågtrafiken. Projektet förväntas även främja regional utveckling genom att underlätta arbetspendling och utöka den lokala arbetsmarknaden.

I Trosa kommun sträcker sig järnvägen över en 13 kilometer lång korridor. Som en del av detta omfattande projekt planeras även ett nytt resecentrum i Vagnhärad, vilket ska stärka områdets anslutningar och bidra till kommunens tillväxt och tillgänglighet.

– Att den första järnvägsplanen för den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken har vunnit laga kraft är ett viktigt steg i den största satsningen på svensk järnväg i modern tid. Det är resultatet av flera års arbete där många medarbetare gjort ett fantastiskt jobb. Nu fortsätter vi att fokusera på våra resterande järnvägsplaner inom Ostlänken och hoppas att flera järnvägsplaner blir fastställda och vinner laga kraft, vilket är förutsättningsskapande för att kunna sätta spaden i marken, säger Magnus Sjöberg, programchef.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 11:06
Senast uppdaterad: 15 april 2024 11:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors