Företag i fokus:

Här saknas ett övergångsställe – ”Är väldigt orolig”

324684994_3384335488522245_5427369965869070376_n

Jan Maxichaou från livsbutiken vid Tom Tits uttrycker en oro. Foto: Alexander Isa

Den trafikerade vägen utanför Tom Tits saknar ett övergångsställe. Det menar Jan Maxichaou som arbetar i Tobaksbutiken och ser dagligen springande barn på platsen.

Tom Tits tar årligen emot upp emot 175 000 besökare och i många fall är det stora barngrupper som besöker vetenskapsmuseumet samtidigt.

Bara ett stenkast från entrén arbetar Jan Maxichaou i livsbutiken som ser all rörelse på platsen, men en sak oroar honom.

– Det saknas ett övergångställe här. Det fanns ett för flera år sedan, men kommunen tog bort den. Det behövs både ett övergångsställe och ett farthinder. Jag är väldigt orolig att något hemsk ska hända och jag har framfört det till kommunen. Måste någon bli påkörd innan någon reagerar, säger Maxichaou till Telgenytt.

Enligt Maxichaou ser han dagligen hur barn, och vuxna, passerar gatan precis utanför hans arbetsplats. Han menar att folk fortfarande går över gatan där det en gång var ett övergångställe och samtidigt uppmärksammar han hur både personbilar och tyngre fordon passerar vägen ofta i för hög fart.

Här var det en gång ett övergångställe som togs bort av kommunen. När Telgenytt besöker platsen passeras vägen av gångtrafikanter som tar för givet att vägen är trygg att passera. Foto: Alexander Isa.

– Nämnda övergångsställe togs bort 2016-2017. Vem som beslutade att det skulle avlägsnas vet jag inte, säger Michael Ottosson, Trafiktekniker Samhällsbyggnadskontoret, till Telgenytt.

Om folk har som vana att passera vägen just utanför Jan Maxichaous arbetsplats, eller om det är en illusion om att det är ett övergångställe kan Maxichaous inte spekulera i. Men när Telgenytt befinner sig på platsen uppmärksammas flera personer gå över vägen, av allt att tyda, med ett förtroendet om att vägen är säker att passera.

Men ett övergångställe är inte alltid en säker passage.

– Ett övergångsställe är inte en säker passage för gående över gatan om inte övergångsstället också är hastighetssäkrat i form av en vägbula eller annan hastighetsdämpande åtgärd. Det är på övergångsställen som de flesta olyckor sker med gående och fordon, säger Michael Ottosson.

Är platsen något man tittar på i nuläget ?

– Det är inget som vi tittar på idag, säger Ottosson, och menar att kommunen kan komma att titta på den aktuella platsen.

Ännu en fotgängare som passerade vägen vid det gamla övergångsstället. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 19:42
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 19:42

Bogren: ”Det är en elitverksamhet vi håller på med”

Magnus Bogren

Tränarteamet med Magnus Bogren i spetsen har angenäma problem med att förfoga över en bred trupp i laguttagningarna i stundande slutspel Foto: Daniel Hansson

Gratismatch och välfyllda läktare, skön seger och ett SSK som visade spelglädje. Finns inte så mycket att klaga efter fredagens match mot jumbon Västervik.

Ett lag på banan i stort sett hela matchen, säger Magnus Bogren till Telgenytt.

SSK:s huvudtränare har all anledning att vara nöjd efter målkalaset och också kraftigt spelövertag i matchen mot VIK över 60 minuter.

-Ja, nöjd är jag väl egentligen. Det var rätt avslaget i sista perioden med tanke på att vi gör 7-1 direkt. Jag är nöjd med matchen, framför allt starten.

Det var inget snack, i alla fall första halvan var det bara ett lag på banan.

-Det var det i stort sett hela matchen, de fick lite powerplay, det var väl därför de fick lite mer i tredje perioden.

Med bara ett fåtal timmar kvar av transferfönstret 15:e februari offentliggjorde SSK att klubben värvat den finländske forwarden Miikka Pitkänen från KalPa i finska Liiga. Bogren tyckte Miikka gjorde ett bra intryck i sin första match med tanke på förutsättningarna.

-Jag tyckte han var väldigt pigg, framför allt i början av matchen. Sedan är det klart, att med ingen träning och att ha kommit sent kvällen innan så är det rätt väntat att han tappar lite i fart.

-Men tycker han såg väldigt pigg ut och har mycket grejer i sig. Han kommer definitivt bli ett tillskott för oss, det är jag helt övertygad om.

Har ni haft koll på honom under en lägre tid? Hur var resonemanget innan ni tog in honom?

-Det är en spelare som har dykt upp, då har vi tittat på honom. Vi hade lite olika alternativ men tyckte att det här var ett väldigt bra val. Vi ville ha in en spelare som kan spela både ytterforward och center.

Rekryteringen av Pitkänen är ytterligare en byggsten för att bredda truppen och förbereda den för ett för SSK:s del förhoppningsvis långt och lyckosamt slutspel. Men det finns också en osäkerhet gällande Vidells skada, finns inga garantier när eller om han hinner komma i matchform till slutspelsmatcherna.

-Det är lite olika saker som ligger bakom men framfört allt för att bredda och få upp konkurrensen, menar Bogren. Sedan vet man inte vad som händer med de som är skadade, tillägger han.

Hur är statusen för Veeti Vainio?

-Han är igång lite lätt men där finns ingen dag satt om när och hur han han kan vara tillbaka för fullt. Vi får se om det blir, han är igång och tränar och kör lite själv. Vi får se om han kan bli aktuell för spel framöver. Jag kan inte säga mer än så.

Magnus Bogren, huvudtränare i SSK Foto: Shamash Oyal

Ett stående inslag, kanske mest i supporterleden, är diskussionen om SSK:s ”svaga” facit mot lagen som tillsammans med SSK ligger på de sex första platserna i tabellen. Men det är inget som Bogren ser som ett stort bekymmer. Egen fundering: Tänker speciellt på de två senare matcherna mot Djurgården där undertecknad tycker de har fått diktera villkoren lite för mycket i de matcherna.

-Det kan jag köpa till viss del. Matcherna mot Djurgården har varit väldigt speciella matcher också med tanke på det som hände hemma hos oss. Jag tror inte den matchen hade blivit så men det är inga prestationer vi är nöjda med. Och fortsätter sitt resonemang kring ämnet:

-Mot Brynäs tycker jag egentligen att vi har gjort fyra bra matcher men bjudit de på lite för mycket chanser, då är de för bra. Nu senast mot dem ska vi vinna den matchen men gör inga mål. Så den matchen tycker jag inte vi ska grubbla för mycket på.

.-AIK har vi plus på. Mora har vi fortfarande chansen på, där är vi inte nöjda med första och senaste matchen mot dem. Sedan tycker jag egentligen vi har varit bättre än Björklöven i alla tre matcherna mot dem men ändå inte lyckats vinna. Det är lite olika saker såklart som ligger bakom resultaten i matcherna mot de lagen men ser inte det som ett större problem.

Det hade väl såklart varit skönt och viktigt att vinna matcherna mot Djurgården, Björklöven och Mora nu på slutet för att ”markera” att ni är att räkna med?

-Det handlar inte bara om att markera utan också om att ta placeringar i tabellen.

För att återgå till senaste mötet med Brynäs så var min tanke där under matchens gång, att sätter ni inte era chanser så kommer ni bli straffade för det till slut.

-Så är det. De får ju klara chanser och vi sätter inte våra, det ät det som är skillnaden.

Om man räknar in ett tillfrisknande för Linus Videll och räknar in att alla andra forwards som olika mycket har ingått i A-lagstruppen så har tränarteamet då 16 forwards att tillgå när de i mars går in i det hockeyallsvenska slutspelet. Men vad händer då med gruppdynamiken när några hamnar utanför laget när konkurrensen hårdnar?

Ett angenämt problem för tränarna men inte alltid så kul för de spelare som blir ”åsidosatta”. Men något som man bör kunna hantera anser Magnus Bogren.

-Ja, det är klart att det kommer bli att några får stå utanför laget. Men det är en elitverksamhet vi håller på med, konkurrensen måste finnas där. Då får man ju tävla om platserna, folk kan ju såklart bli besvikna om de inte får spela eller spela mindre. Det är en del av den verksamhet vi håller på med, de förutsättningarna man går in i den här världen med. Det måste man klara av att hantera, både som spelare och ledare. Gör man inte det så…det är bara att knyta näven.

-Titta på HV71 när de gick upp, de hade tio backar och sexton forwards och det gick hur bra som helst så jag ser inte det som nåt problem. Skulle det bli det får vi hantera det där och då.

Liljegren missade matchen igår, var det på grund av sjukdom eller en följd av ökad konkurrens?

-Han är skadad, vi får se hur länge han blir borta. Det är inget allvarligt, han kanske missar någon match till.

Då är det en klassisk dag för dag där?

-Ja.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 16:53

Fastighetsbolaget prisas efter omfattande undersökning

LF

Pressbild

Lundbergs Fastigheter, med flera fastigheter i Södertälje, vann det prestigefyllda Kundkristallen-priset för framstående insatser.

Lundbergs Fastigheter, som äger fastigheter i 10 städer inklusive Södertälje, har blivit hedrade med det prestigefyllda Kundkristallen-priset i tre kategorier av fastighetsbranschen. Priserna, för Högsta serviceindex, Högsta profil och Högsta produktindex, delades ut baserat på utmärkta betyg från hyresgästerna i en omfattande undersökning utförd av AktivBo.

(Annonslänk)

– Jag är så glad och stolt över att vi tilldelats Kundkristallen igen och väldigt imponerad av vår bostadsförvaltnings målmedvetna arbete. Att våra hyresgäster år efter år ger oss så fina betyg kommer inte av sig självt, det är resultatet av alla medarbetares stora engagemang och ansträngningar. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Louise Lindh, VD Lundbergs Fastigheter. 

Undersökningen täcker områden som service, produktkvalitet och varumärke. Lundbergs Fastigheter, som nu för fjärde året i rad tar emot utmärkelser i dessa kategorier, värdesätter erkännandet högt, särskilt eftersom det är baserat på hyresgästernas egna omdömen. Prisutdelningen skedde vid det årliga Benchmark Event arrangerat av AktivBo, där de bästa bostads- och fastighetsbolagen, enligt hyresgästernas bedömning, hyllas.

– Vi är otroligt tacksamma för de svar och den feedback vi får i AktivBo-undersökningen och vi använder resultatet på ett strukturerat sätt för att utveckla och förbättra oss. Jag vill verkligen gratulera och hylla våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Peter Lundgren, regionchef Väst och ansvarig för AktivBo på Lundbergs Fastigheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 15:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors