Företag i fokus:

Södertäljebon gör debut när Täljerevyn har premiär

kris face

Kristoffer Stålbrand debuterar i Täljerevyn 2023 Foto: Privat

Södertäljebon, Kristoffer Stålbrand, gör debut när populära Täljerevyn gör comeback efter uppehåll på grund av pandemin. Årets föreställning, ”Hela havet stormar”, har premiär i helgen och är redo att underhålla publiken igen.

För 42-åringen, Kristoffer Stålbrand, innebär revyn ett kärt återseende.

– Det var nästan 20 år sedan jag gjorde revy senast så är verkligen något jag ser fram emot att återuppta, säger skådespelaren och Södertäljebon Kristoffer Stålbrand till Telgenytt.

Stålbrand kommer ursprungligen från Linköping där skådespelarbanan började runt år 1997-98 där han gjorde sina första jobb på Arbis-teatern och Forum-teatern i Linköping. 2001 flyttade han till Stockholm för studier på anrika Calle Flygare Teaterskola som avslutades 2003.

– Jag började arbeta med diverse projekt inom tv, film och scen i Stockholm. Däribland ett antal revyer och farser, men också dramatik. Efterhand blev det också mer film och TV, säger Stålbrand.

Bland etablerade produktioner han medverkat i kan nämnas ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, ”Maria Wern”, ”Bonusfamiljen”, ”Finaste familjen”, ”Drottningoffret”, ”Äkta människor” och ”Ont Blod” (Arne Dahl-filmerna).

Fredag den 20 januari har Täljerevyn premiär med titeln ”Hela havet stormar”

Han har även jobbat i tyska produktionen ”Inga Lindström” samt den holländska produktionen ”Kronvittnet”. Stålbrand var även en återkommande skådespelare i humorprogrammet ”Fredag hela veckan” samt ”Hey Baberiba” och en rad andra kända reklamfilmer.

Nu debuterar Södertäljebon i populära Täljerevyn 2023.

– Blev jätteglad när regissören Lasse Karlsson ringde och frågade om jag ville vara med. Det var nästan 20 år sedan jag gjorde revy senast så är verkligen något jag ser fram emot att återuppta. En unik form där man tar bort den fjärde väggen kontra teater där man spelar mer inåt. Att sedan få addera lite sång och dans gör det inte sämre. Hoppas många är på sitt bästa revy-humör och kommer och tittar, säger Kristoffer Stålbrand till Telgenytt.

Revyn har premiär nu på fredag, den 20 januari klockan 19:00, och pågår sedan varje helg fram till den 12 februari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 07:27

Södertälje i fokus för nytt EU-beslut om fordonsdata

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

Ett avgörande från EU-domstolen gällande tillgång till fordonsdata får konsekvenser för Scania i Södertälje. Domstolen slår fast att Scania måste ge oberoende verkstäder bättre tillgång till information för reparation och underhåll. 

Scania, som har sitt huvudkontor och flera fabriker i Södertälje, är en av världens största tillverkare av lastbilar och bussar. Verksamheten sysselsätter tusentals invånare i staden. Nu har dock EU-domstolen fattat ett beslut som kan få stora konsekvenser för Scania.

Domstolen anser att företaget inte uppfyller EU:s regler om rättvis tillgång till fordonsdata. Enligt EU-lagar måste biltillverkare göra all nödvändig information för reparationer och underhåll tillgänglig för oberoende verkstäder.

Detta har Scania inte gjort fullt ut, enligt EU-domstolen. Nu måste Scania ge oberoende verkstäder och reservdelsföretag bättre elektronisk tillgång till data om reparation och underhåll.

Domstolen menar även att Scania måste upprätta en databas över reservdelar som kan sökas via fordonets identifikationsnummer.

Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 november 2023 14:55

KRÖNIKA: När små fega pojkar (som kallar sig själva för män) förstör glädjen…

Mingelbilder SSK Västerås

Arkivbild. Bilden har ingenting med den här matchen att göra, belyser istället glädjen och stämningen som tyvärr får stå åt sidan för idioti och personer som tyvärr inte begåvats med vett.

Publikfest, bra hockey, häftig inramning, förutsättningarna för magisk stämning och en kul fredagskväll var goda. RÖTÄGG ville annorlunda.

Hade laddat upp för en trevlig hockeyfredag, planlagt för matchanalys och läsvärda intervjuer. Allt slutade med en bitter krönika. Människor med usla avsikter fick rubrikerna istället för det som skulle vara huvudnumret och hamna i rampljuset. Ishockeyn – idrotten som ska förena är en stor förlorare när något sådant här händer.

Tänker inte ta ställning till vad polis, ordningsvakter, volontärer och övrig personal tvingades ta för beslut under rådande omständigheter. Det är de som ska bringa ordning i det kaos som några individer bestämmer sig för att skapa (lika bra att inte skriva vad mitt huvud tänker om sådana personer). Skulle inte bli några vackra ord.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Däremot tänker jag ta ställning mot allt som dessa människor förstör för så många andra. Misshandel, våld mot tjänsteman, våldsamt upplopp , listan kan säkert komma att göras längre än så när efterspelet klarnar allt eftersom.

Skäms för att tillhöra det manliga könet när man får bevittna sådant som hände i Scaniarinken. Utan att ha någon statistik framför mig, utan att vara förankrad i ren fakta säger logiken mig att det är män, eller så kallade män som ställer till den här typen av jävelskap. Män betraktat till ålder i passet men som uppträder som små pojkar som helt saknar förnuft och empati för andra levande varelser.

Har varit runt på en del matcher live och kan konstatera att hockeymatchen vi fick bevittna ikväll inte var unik i avseendet att där finns personer som inte kan bete sig civiliserat bland folk. Individer som beter sig odrägligt mot andra människor, ska slåss och provocera, hetsa mot lag och ordning för att lyfta exempel. I slutänden också skylla ifrån sig på andra och hävda att det är ”alla” andras fel. Beteenden som försvaras och uppmuntras av andra ”likasinnade”.

Vad är det som idag hindrar klubbar och säkerhetspersonal att vid konfrontation stänga av sådant beteende från idrottsarenor under lång tid? Jag har inte svaren på vad som ska och behöver göras men kan konstatera att det finns ganska stora problem med idrottsevenmang i Sverige idag. I synnerhet fotboll och hockey. Eftersom individer som ställer till med dessa scener inte är beredda att stå för sina handlingar kanske det är dags att sätta hårt mot hårt.

Luften gick ur mig lite, ber om ursäkt för det, fick svårt att koncentrera mig på sporten

Och Djurgårdens IF, vore det inte lämpligt att med ett pressmeddelande fördöma händelserna i Scaniarinken?

Tack för ordet. Det blev en text jag helst inte hade behövt skriva !

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 01:23
Senast uppdaterad: 25 november 2023 01:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors