Företag i fokus:

Södertäljebon gör debut när Täljerevyn har premiär

kris face

Kristoffer Stålbrand debuterar i Täljerevyn 2023 Foto: Privat

Södertäljebon, Kristoffer Stålbrand, gör debut när populära Täljerevyn gör comeback efter uppehåll på grund av pandemin. Årets föreställning, ”Hela havet stormar”, har premiär i helgen och är redo att underhålla publiken igen.

För 42-åringen, Kristoffer Stålbrand, innebär revyn ett kärt återseende.

– Det var nästan 20 år sedan jag gjorde revy senast så är verkligen något jag ser fram emot att återuppta, säger skådespelaren och Södertäljebon Kristoffer Stålbrand till Telgenytt.

Stålbrand kommer ursprungligen från Linköping där skådespelarbanan började runt år 1997-98 där han gjorde sina första jobb på Arbis-teatern och Forum-teatern i Linköping. 2001 flyttade han till Stockholm för studier på anrika Calle Flygare Teaterskola som avslutades 2003.

– Jag började arbeta med diverse projekt inom tv, film och scen i Stockholm. Däribland ett antal revyer och farser, men också dramatik. Efterhand blev det också mer film och TV, säger Stålbrand.

Bland etablerade produktioner han medverkat i kan nämnas ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, ”Maria Wern”, ”Bonusfamiljen”, ”Finaste familjen”, ”Drottningoffret”, ”Äkta människor” och ”Ont Blod” (Arne Dahl-filmerna).

Fredag den 20 januari har Täljerevyn premiär med titeln ”Hela havet stormar”

Han har även jobbat i tyska produktionen ”Inga Lindström” samt den holländska produktionen ”Kronvittnet”. Stålbrand var även en återkommande skådespelare i humorprogrammet ”Fredag hela veckan” samt ”Hey Baberiba” och en rad andra kända reklamfilmer.

Nu debuterar Södertäljebon i populära Täljerevyn 2023.

– Blev jätteglad när regissören Lasse Karlsson ringde och frågade om jag ville vara med. Det var nästan 20 år sedan jag gjorde revy senast så är verkligen något jag ser fram emot att återuppta. En unik form där man tar bort den fjärde väggen kontra teater där man spelar mer inåt. Att sedan få addera lite sång och dans gör det inte sämre. Hoppas många är på sitt bästa revy-humör och kommer och tittar, säger Kristoffer Stålbrand till Telgenytt.

Revyn har premiär nu på fredag, den 20 januari klockan 19:00, och pågår sedan varje helg fram till den 12 februari.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 19 januari 2023 07:27

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Boende och krögare besvikna – ”Det händer ingenting”

Yasar-Bisse

Foto: Alexander Isa

Boende på Järnagatan och Yasar Bisse, ägaren av Lion Bar i Södertälje, uttrycker missnöje över kommunens brist på åtgärder för att förbättra belysningen på gatan, trots upprepade påpekanden.

Yasar Bisse, som har drivit Lion Bar i flera år på Järnagatan i centrala Södertälje, har upprepade gånger framfört behovet av bättre belysning på gatan.

Redan under sommaren påtalade han detta för kommunen och fick medhåll från flera företag på adressen samt boende, men flera månader senare har inga åtgärder vidtagits. Bisse understryker att välbelysta gator inte bara skapar en mer inbjudande miljö för lokala verksamheter utan också ökar tryggheten, något som stöds av olika studier.

Dock möts hans försök till dialog med kommunen av vad han uppfattar som ignorans.

– Det finns ingen belysning alls på delar av Järnagatan sedan i somras. Jag har hört av mig vid flera tillfällen för att få gatan upplyst, men det händer ingenting. Det uppfattas otryggt att gå på Järnagatan och det är oerhört tråkigt att det ska behöva vara så. En upplyst gata är trevligare för alla, säger Yasar Bisse och tittar ut mot den mörka gågatan utanför hans verksamhet.

En del av sträcka på Järnagatan är mörk och uppfattas, enligt lokala företagare, som otrygg.

Vid det senaste samtalet med kommunen blev Bisse denna gång hänvisad till Telge Nät istället, och utan några vidare framsteg i frågan. Denna upplevda brist på engagemang och respons från kommunens sida har lett till frustration för företagaren.

När Telgenytt kontaktade Södertälje kommuns kontaktcenter för vägledning till rätt avdelning som hanterar felanmälningar gällande gator och belysning, hänvisade det till en länk för felanmälan. Där framgår det att ett ärendet på Järnagatan registrerades först i mitten på föregående månad, men att det sedan skickades vidare till en annan aktör.

– Jag kontaktade kommunen flera månader i förväg, både i juli och i augusti, innan Södertäljefestivalen. Att ärendet registrerades för knappt en månad sedan är nonchalerande, säger Yasar Bisse.

– Det är elfel som Telge Nät jobbar med, skriver Jan Haraldsson, trafikingenjör på kommunen, i ett mail till Telgenytt under onsdagen.

En annan del av Järnagatan. Här lyser gågatan upp med både gatubelysning och julbelysning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 13:06
Senast uppdaterad: 23 november 2023 13:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors