Företag i fokus:

Två maskerade personer trängde sig in i skola – Bar på skyddsväst

B480D16E-432A-4EE7-BC3F-55764987B9ED

Arkivbild

Föregående vecka ryckte polisen ut till en grundskola i Södertälje efter att personal slagit larm om en allvarlig incident. Enligt uppgifter befann sig två personer, fullt maskerade och med skyddsvästar – inne i skolans lokaler.

Händelsen inträffade tisdagen den 10 januari på en grundskola som har cirka 600 elever. Från förskoleklasser upp till årskurs 9.

Enligt uppgifter uppmärksammades två maskerade personer vid skolan huvudentré – med masker över mun och näsa samt mössa/luva ned till ögonen. En uppmärksammad medarbetare på skolan försökte stoppa personerna och undrade vilka de var, samt vem de sökte – men fick inget svar tillbaka. Istället ska de två maskerade trängt sig förbi och föste undan medarbetaren och fortsatte in i skolan.

I anmälan framgår det att en av personerna misstänktes bära på skyddsväst. Detta uppmärksammades efter att medarbetaren satte sin hand mot bröstet på en av personerna i samband med hindra dem att gå in i skolan.

De maskerade personerna uppfattades leta efter någon person, alternativ en elev på skolan. De ska även ha fått ögonkontakt med en elev som stod synlig en trappa upp i lokalen, men medarbetaren ska då snabbt sprungit in till rektorns kontor och berättat om situationen, och därefter genast slagit larm.

När de sedan sprang tillbaka ut i entréhallen var de maskerade personerna försvunna.

Polisen ryckte snabbt ut till platsen varpå en stor sökinsats inleddes där både skola och närområdet genomsöktes, dock utan att finna de maskerade personerna. Det finns inga uppgifter om att någon person kommit till skada och kort efter incidenten informerades samtliga vårdnadshavare på skolan om händelsen.

Enligt anmälan ser nu skolan över sina rutiner kring inrymning och har påbörjat ett arbete för att säkerställa en tryggare tillvaro.

(annonslänk)


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 januari 2023 10:24
Senast uppdaterad: 20 januari 2023 18:55

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors