Företag i fokus:

INGO-stationen bommar igen – ”Hade gärna varit kvar”

DECE54A7-F2C1-402B-9F35-B17284B1F0B8

Foto: Alexander Isa.

Den populära bensinstation vid Bårsta har lagts ned för gott. Orsaken är ett bygglovsbeslut från Södertälje kommun som stoppat Ingo-stationens framtida verksamhet.

– Det här var en väldigt bra station, vi hade gärna varit kvar om det fanns möjlighet för det, säger Jeremy Knights, chef för INGO Sverige och Danmark, till Telgenytt.

Enligt Knights sade man upp avtalet efter bolaget inte fått bygglov för Ingo-stationen bredvid PostNords gamla lokaler vid AstraZeneca.

– Kommunen har inte gett oss permanent bygglov då vårt tillfälliga bygglov har gått ut. Utan bygglov kan vi inte ha kvar vår verksamhet, därav har vi själva sagt upp vårt avtal med privat hyresvärd som i sin tur hyr fastigheten från kommunen, säger Ingo-chefen och fortsätter.

– Vi har fyra stationer kvar i Södertälje, mitt emot Scaniakontoret, vid Scaniarinken, Södertälje Syd och Östertälje. Så det är fortfarande ett väldigt starkt nätverk vi har och letar ständigt nya lägen – även i Södertälje, säger Jeremy Knights, Ingo-chefen till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2023 18:24
Senast uppdaterad: 21 januari 2023 18:24

Scania växer i Weda – skriver avtal med Månsbro

Foto: Månsbro Fastigheter

Scania växer i Wedas industriområde. Nu väljer bolaget att hyra ytterligare lokaler av Mansbro Fastigheter, belägna i området, meddelade bolaget under fredagen.

Sedan en tid tillbaka äger Månsbro fastigheten Flodhästen 1 & 2 i Weda och omfattar en total yta på cirka 8000 kvadratmeter på Oxelgrensvägen.

Scania, som sedan tidigare hyr 5581 m² av fastigheten på adressen, väljer nu att expandera och har signerat ett avtal för ytterligare 1855 kvadratmeter.

”Med denna överenskommelse är fastigheten nu fullt uthyrd. Vi tackar för det förtroende som Scania har visat oss och ser fram emot ett fortsatt mycket gott samarbete.”, skriver Markus Månsson, press- och PR-ansvarig i ett inlägg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 17:20
Senast uppdaterad: 15 december 2023 17:20

”Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller”

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör. Foto: Södertälje kommun.

Nu står det klart. Bakgrundskontrollerna, som bland annat kritiserats av Justitieombudsmannen och facket, återupptas, och ett färdigt förslag förväntas presenteras i februari 2024.

Kontrollerna kommer att återupptas vid nyrekrytering av personal, men de löpande bakgrundskontrollerna för befintliga anställda förblir pausade.

– Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller. Även om vi tar ett litet kliv tillbaka är vi redo att skala upp dem till att ske regelbundet av alla anställda. Vi inväntar ny lagstiftning som möjliggör den typen av kontroller, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Enligt Södertälje kommun ska processen involvera omfattande intern samordning och samtal med fackliga organisationer. Ett detaljerat förslag planeras att läggas fram i februari 2024, och målet är att påbörja dessa kontroller snarast möjligt efter det.

– Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att medborgare och kommunkoncernens medarbetare ska kunna lita på att vi gör allt vi kan för att motstå korruption och otillbörlig påverkan. Vi är stolta över att vara första kommunen i landet med så omfattande bakgrundskontroller, tack vare vårt arbete är frågan högt på agendan. Regeringen utreder nu hur kommuner ska kunna få laglig rätt att göra kontroller, säger Magnus Gyllestad.

Läs även:

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 15:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors