Företag i fokus:

Banken stängde hans konto – Vände sig till ARN

IMG_7005

Arkivbild

Handelsbanken har avslutat en Södertäljebos bankkonton utan att specificera varför. Detta enligt en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som nyligen beslutade att avslå hans begäran om att banken skulle öppna hans konto igen.

Sedan 2020 har flera privatkunder och företagare i Södertälje drabbat av nedstägnda bankkonton. Något som debattören Özcan Kaldoyo uppmärksammat i debattartiklar samt ett medborgarförslag där han kallar polisen, banker och kommunen till ett möte för svar.

En av de drabbade är en Södertäljebo i 50-års ålder som i december 2021 fick sitt konto avslutat av Handelsbanken. När han inte fick tillfredställande återkoppling av banken vände han sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, för att få sitt bankkonto öppnat igen.

Debattören Özcan Kaldoyo lämnade i början av januari ett medborgarförslag till Södertälje kommun.

I anmälan till ARN menar Södertäljebon att banken inte specificerat varför han utsatts och att han därefter svartlistats hos alla banker. Det resulterat i att han inte lyckades öppna ett bankkonton någon annanstans.

Enligt banken ska en utredning uppmärksammat ett flertal transaktioner, mellan hans privata konton och bolag, som både till syfte och art inte överensstämmer med den kundkännedom banken har. Vidare menar banken att de bland annat saknar tillfredsställande förståelse för syftet med transaktionerna och insyn i pengarnas ursprung.

Södertäljebon framförde att han inte begått något brott eller gjort några tvivelaktiga transaktioner. I anmälan till ARN skriver han även att han kan redovisa ursprunget för varje krona fullt ut – om banken bara frågar.

I anmälan krävde Södertäljebon att banken återigen öppnar hans kontot, men ARN beslutade att avslå begäran.

”Mot bakgrund av vad som framkommit gör nämnden bedömningen att Handelsbanken har presenterat sakliga skäl”, skriver ARN i beslutet.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2023 14:26
Senast uppdaterad: 22 januari 2023 14:26

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors