Företag i fokus:

Debatt: Skärmtiden i skolan måste minska 

Skriva dator

Foto: Pexels

Barn lever i en värld full av paddor, datorer och mobiler. Såväl hemma som i skolan har barn tillgång till skärmar som aldrig förr. För att höja kunskapsresultaten måste den ogenomtänkta skärmtiden i skolan minska. 

Digitala hjälpmedel fyller en viktig funktion, både som ett komplement och som ett särskilt stöd. Barn växer upp i en digital värld och behöver lära sig att hantera dess potential, men också de stora utmaningarna med desinformation som sprids snabbt.

Digitaliseringen i skolan har i mångt och mycket varit ett experiment och har inte alltid skett på evidensbaserad grund. På vissa håll har riktiga böcker fått stå tillbaka för investeringar i datorer, paddor och andra digitala verktyg. Anteckningar har flyttat från papper och penna till tangentbordet. Detta trots att vi numera vet att barns läsförståelse minskar vid skärmläsning, och att de lär sig sämre när de antecknar på datorn. 

Regeringen satsar därför 1,5 miljarder på läromedel de kommande åren. Det är ett första steg i att ersätta surfplattor med riktiga böcker. Men det behövs göras mer. Det är därför regeringen kommer skicka Skolverkets digitaliseringsstrategi på remiss hos hjärnforskare. Deras perspektiv har saknats i skoldebatten.

Vi vägrar upprepa de rödgrönas digitaliseringsexperiment i skolan. Inte minst mot bakgrund av de studier som visat att skärmarnas dominans i små barns liv har negativa effekter. 

Sveriges morgondag bestäms av skolelevers vardag. Vi vill att den fylls med läsning och kunskap – inte skärmtid. 

Lotta Edholm, Skolminister (L) 

Metin Hawsho, Gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 januari 2023 22:27

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors