Företag i fokus:

Ministern på besök i Södertälje – ”Ett inflöde av vapen”

gunnar-strommer-moderaterna-dsc04572

Gunnar Strömmer. Pressbild: Moderaterna

Justitieminister, Gunnar Strömmer(M), befann sig under måndagen i Södertälje för att hålla en pressträff. Bland annat diskuterades våldsutveckling de senaste veckorna samt arbetet mot den grova organiserade brottsligheten.

Under besöket fick ministern information om lokalpolisens arbete i de särskilt utsatta områden som Ronna, Lina och Geneta. Han fick också information om PAX Södertälje, den lokala samverkansmodellen där kommunen och polisen arbetar tillsammans mot den organiserade brottsligheten i Södertälje.

Syftet med besöken var att få en bättre förståelse för arbetet mot den grova organiserade brottsligheten och den senaste tidens våldsutveckling i Stockholm. För Södertäljes del, som länge arbetat mot brottsligheten och våldet i staden, var ministerns besök välkommet.

– Vi pratade om vårt stora, starka och långvariga samarbete med polisen. Det är det längsta som finns i hela Sverige och det största exemplet på samarbete mellan kommunen och polisen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), till SR.

(Annonslänk)

Under besöket lyfte Justitieministern även problemet med införseln av vapen från Balkan som hamnar i kriminellas händer runt om i Stockholmsregionen.

För att stoppa den negativa utvecklig tas nu kraftiga åtgärder. För att få en bra lägesbild av våldet vill Justitiedepartementet samla alla kommuner för att bryta våldsutvecklingen. Samtidigt inleds nu ett samarbete mellan Europiska länder för strypa vapentillförseln till de kriminella gängen.

– Vi ser nu ett inflöde av vapen från Balkan som har sitt ursprung från kriget i forna Jugoslavien. Det understryker behovet av att trycka tillbaka den här brottligheten ordentligt, säger Justitieministern Gunnar Strömmer(M), till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2023 15:47
Senast uppdaterad: 24 januari 2023 18:23

Södertälje kommun erbjuder praktikplatser för blivande ingenjörer

Kommun stadshus

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommunkoncern medverkar nu i praktikprogrammet Tekniksprånget, där kommunen erbjuder två platser för teknikintresserade ungdomar under våren 2024. Syftet är att locka fler unga i kommunen till ingenjörsyrken.

Tekniksprånget är ett initiativ från Sveriges arbetsgivare och regeringen. Programmet riktar sig till elever under 21 år som går sista året på gymnasiet eller nyligen tagit studenten. För att vara behörig krävs godkända betyg i matematik 3c, kemi 1 och fysik 1.

De två praktikplatserna på fyra månader erbjuds på Södertälje kommuns samhällsbyggnadskontor. Här får deltagarna en inblick i olika ingenjörsyrken som är avgörande för samhällsutvecklingen, till exempel planarkitekter, trafikingenjörer och byggingenjörer.

Intresserade uppmanas ansöka senast den 6 november. Besked om praktikplats lämnas före jul, och praktiken pågår under februari till maj 2024.

Ansökan görs via Tekniksprångets webbplats.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 17:00
Senast uppdaterad: 28 oktober 2023 17:37

Börsnoterat Södertäljeföretag tappar 25 % i omsättning

Nano

VD Nanologica, Andreas Bhagwani. Pressbild

Fjolåret inleddes starkt för Södertäljeföretaget Nanologica, men under det tredje kvartalet 2023 tappade bolaget 25 % i omsättning.

Nanologica grundades 2004 och är idag ett världsledande företag som tillhandahåller nya behandlingsmöjligheter för bland annat patienter med lungsjukdomar.

2022 blev bolaget godkänt för notering på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. I september samma år erhöll de en första stororder från ett kinesiskt företag, vilket de hade ingått avtal med 2021.

– Vi har nu levererat silika mot den order vi under förra året tog från en av världens största insulintillverkare i Asien. Det gör att vi tar ett stort steg framåt mot att etablera oss som en erkänd leverantör av högkvalitativ silika för rening av peptider. Leveransen har dröjt eftersom vi har velat vara helt säkra på att den silika vi levererar håller samma höga standard som det vi tidigare producerat i Södertälje, säger vd Andreas Bhagwani, till Placera.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonsklänk)

Dock redovisar företaget under tredje kvartalet 2023 en minskad omsättning jämfört med motsvarande period året innan. Bolaget förväntar sig dock en förbättring av sitt kassaflöde framöver.

– Försäljningen under tredje kvartalet utgjordes helt av analytiska kolonner. Under fjärde kvartalet räknar vi med att försäljningen av preparativ silika kommer igång där en avsevärd del av produktionskostnaderna har förbetalats. Detta tillsammans med minskade kostnader från det nedprioriterade affärsområdet drug development gör att vi bedömer att kassaflödet från och med september kommer att förbättras, säger han

– I takt med att vi har börjat leverera ändras också fokuset för vårt säljteam som vi hittills har fått hålla tillbaka. Snart kommer vi att kunna låta dem gå på full fart på tre av våra fyra huvudmarknader; USA, Indien och Kina, säger Nanologicas vd Andreas Bhagwani.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 14:35
Senast uppdaterad: 28 oktober 2023 14:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors