Företag i fokus:

Ministern på besök i Södertälje – ”Ett inflöde av vapen”

gunnar-strommer-moderaterna-dsc04572

Gunnar Strömmer. Pressbild: Moderaterna

Justitieminister, Gunnar Strömmer(M), befann sig under måndagen i Södertälje för att hålla en pressträff. Bland annat diskuterades våldsutveckling de senaste veckorna samt arbetet mot den grova organiserade brottsligheten.

Under besöket fick ministern information om lokalpolisens arbete i de särskilt utsatta områden som Ronna, Lina och Geneta. Han fick också information om PAX Södertälje, den lokala samverkansmodellen där kommunen och polisen arbetar tillsammans mot den organiserade brottsligheten i Södertälje.

Syftet med besöken var att få en bättre förståelse för arbetet mot den grova organiserade brottsligheten och den senaste tidens våldsutveckling i Stockholm. För Södertäljes del, som länge arbetat mot brottsligheten och våldet i staden, var ministerns besök välkommet.

– Vi pratade om vårt stora, starka och långvariga samarbete med polisen. Det är det längsta som finns i hela Sverige och det största exemplet på samarbete mellan kommunen och polisen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), till SR.

(Annonslänk)

Under besöket lyfte Justitieministern även problemet med införseln av vapen från Balkan som hamnar i kriminellas händer runt om i Stockholmsregionen.

För att stoppa den negativa utvecklig tas nu kraftiga åtgärder. För att få en bra lägesbild av våldet vill Justitiedepartementet samla alla kommuner för att bryta våldsutvecklingen. Samtidigt inleds nu ett samarbete mellan Europiska länder för strypa vapentillförseln till de kriminella gängen.

– Vi ser nu ett inflöde av vapen från Balkan som har sitt ursprung från kriget i forna Jugoslavien. Det understryker behovet av att trycka tillbaka den här brottligheten ordentligt, säger Justitieministern Gunnar Strömmer(M), till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2023 15:47
Senast uppdaterad: 24 januari 2023 18:23

Telge Fastigheter firar 15 år med teckningstävling

TF

Edilane Karlberg, lärare på Södertälje Friskola. Foto: Johan Persson.

Årets upplaga av den årliga teckningstävlingen för Södertäljes fjärdeklassare har inletts. Tävlingen, som anordnas av det Södertäljebaserade fastighetsbolaget Telge Fastigheter, firar sitt 15-årsjubileum.

I år har fjärdeklassarna fått i uppdrag att gestalta sin egen framtid. Temat för tävlingen är ”framtid” och eleverna ombeds att teckna hur de tror att deras liv kommer se ut år 2038, alltså 15 år framåt i tiden.

För att uppmärksamma tävlingens 15-årsjubileum har Telge Fastigheter höjt prispotten till 15 000 kronor, varav 5000 kronor går till klasskassan och 10 000 kronor till välgörande ändamål som klassen själv får välja.

Enligt Telge Fastigheters VD Krister Mellström vill man med hjälp av barnens fantasifulla teckningar ta sig från nuet till framtiden och landa i år 2038.

– Det är en spännande och fantasifylld resa som jag tror många barn och även vuxna vill vara med om, säger Mellström i ett pressmeddelande från Telge Fastigheter.

Filippa Andersson vann tävlingen för 15 år sedan. Foto: Erik Elowsson

Tävlingen har genom åren engagerat tusentals fjärdeklassare i Södertälje. Förra årets vinnare blev klass 4b på Södertäljes Friskola. Deras bildlärare Edilane Karlberg har nu chansen att för tredje gången se en av sina klasser vinna tävlingen.

– I år är det ett nytt starkt tema som jag ser fram emot att jobba med tillsammans med fjärdeklassarna, säger Karlberg till Telge Fastigheter.

Vinnaren av den allra första tävlingen 2008, Filippa Andersson från Blombackaskolan, har fortfarande fina minnen från sin seger för 15 år sedan.

– Det är fantastiskt att ytterligare 13 vinnare har utsetts sedan jag vann. Hoppas de håller igång den många år till, säger hon till Telge Fastigheter.

Tävlingen pågår under hösten, med prisutdelning i december.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 oktober 2023 17:56

Rekryterare på Randstad utreds internt för mutbrott

Möte 2

Foto: Pexels

Rekryterare på företaget Randstad misstänkts tagit emot mutor i samband med jobbsansökningar på Scania. Nu undersöker bolaget anklagelserna intern, vilket Lt var först med att rapportera.

– Det här är ett rykte som vi ser mycket allvarligt på, säger Randstads kommunikationschef Therese Litzén, till Telgenytt.

Rekryterare anställda av det globala bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i utbyte mot anställning hos Scania. Enligt en person, som LT varit i kontakt med, erbjöds denne tjänsten mot betalning efter att initialt ha blivit avvisad.

I nuläget har ingen person anmälts, men Randstad har däremot nu inlett en intern utredning för att klargöra uppgifterna som frammkommit.

– Vi arbetar med att undersöka om det finns någon grund eller inte och kommer att vidta nödvändiga åtgärder om så krävs, säger Randstads kommunikationschef Therese Litzén, till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2023 18:00
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors