Företag i fokus:

Ministern på besök i Södertälje – ”Ett inflöde av vapen”

gunnar-strommer-moderaterna-dsc04572

Gunnar Strömmer. Pressbild: Moderaterna

Justitieminister, Gunnar Strömmer(M), befann sig under måndagen i Södertälje för att hålla en pressträff. Bland annat diskuterades våldsutveckling de senaste veckorna samt arbetet mot den grova organiserade brottsligheten.

Under besöket fick ministern information om lokalpolisens arbete i de särskilt utsatta områden som Ronna, Lina och Geneta. Han fick också information om PAX Södertälje, den lokala samverkansmodellen där kommunen och polisen arbetar tillsammans mot den organiserade brottsligheten i Södertälje.

Syftet med besöken var att få en bättre förståelse för arbetet mot den grova organiserade brottsligheten och den senaste tidens våldsutveckling i Stockholm. För Södertäljes del, som länge arbetat mot brottsligheten och våldet i staden, var ministerns besök välkommet.

– Vi pratade om vårt stora, starka och långvariga samarbete med polisen. Det är det längsta som finns i hela Sverige och det största exemplet på samarbete mellan kommunen och polisen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), till SR.

(Annonslänk)

Under besöket lyfte Justitieministern även problemet med införseln av vapen från Balkan som hamnar i kriminellas händer runt om i Stockholmsregionen.

För att stoppa den negativa utvecklig tas nu kraftiga åtgärder. För att få en bra lägesbild av våldet vill Justitiedepartementet samla alla kommuner för att bryta våldsutvecklingen. Samtidigt inleds nu ett samarbete mellan Europiska länder för strypa vapentillförseln till de kriminella gängen.

– Vi ser nu ett inflöde av vapen från Balkan som har sitt ursprung från kriget i forna Jugoslavien. Det understryker behovet av att trycka tillbaka den här brottligheten ordentligt, säger Justitieministern Gunnar Strömmer(M), till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2023 15:47
Senast uppdaterad: 24 januari 2023 18:23

Friades från mordmisstankar – kräver skadestånd

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

Efter att ha blivit oskyldigt frihetsberövad yrkar nu en ung man på skadestånd. Mordmisstankarna och tiden i häkte har lämnat spår både fysiskt och psykiskt, skriver mannens juridiska ombud.

Med ett register med en ringa stöld i sitt förflutna, hamnade en 17-årige man under våren i häkte misstänkt för mord. Dock ändrades sisstankarna ändrades senare till medhjälp till mord.

Han förflyttades mellan anstalter på grund av platsbrist, vilket ledde till avbruten skolgång och förlorad kontakt med sin vårdnadshavare på grund av den långa distans till häktet. Men Södertäljebon friades helt från anklagelserna. Efter sin tid i häkte, från april till juni 2023, yrkar han nu på skadestånd enligt en ansökan till Justitiekanslern, JK.

Totalt begär mannen 152.768 kronor för sitt lidande under häktestiden med restriktioner som begränsade hans kontakter med omvärlden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 oktober 2023 15:45

Stärkt äldrevård – Sex nya akutgeriatriska platser

Skarmavbild-2023-10-23-kl.-23.10.32

Från vänster: Rasima Alija, Nina Malinen, Olena Richtnér, Noémi Katz, Moreen Hilmiz, Joy Amadasun, Alexandra Shamon och Tanattha Laosen. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus intensifierar sin äldrevård genom att introducera sex nya akutgeriatriska vårdplatser, särskilt avsedda för multisjuka äldre med akuta besvär.

– Det här kommer att förbättra vården för våra multisjuka äldre patienter. De slipper långa väntetider på akutmottagningen och kan läggas in direkt på de akutgeriatriska vårdplatserna, säger Olena Richtnér, medicinskt ledningsansvarig läkare på avdelning 27, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Södertälje sjukhus tar ännu ett steg för att förbättra vården för äldre genom att omvandla sex befintliga vårdplatser på Avdelning 27 till akutgeriatriska enheter. Dessa platser är utformade för att ge snabb och effektiv vård till äldre patienter som lider av akuta åkommor, såsom infektioner, hjärtsvikt eller smärta från kotkompressioner.

– Vårdtiden för de äldre multisjuka patienterna förkortas också eftersom de får rätt hjälp snabbt, säger Noémi Katz, överläkare på verksamhetsområde Geriatrik.

Förutom akutmottagningen som tar emot patienter dygnet runt, kan patienter även anlända till dessa nya platser via ambulans eller remiss från vårdcentralen under kontorstid. Dessutom finns det möjlighet för intag från ASIH och mottagningen för multisjuka när som helst på dygnet.

Varje patient kan stanna på dessa akutvårdsplatser upp till tre dygn. Vid behov av förlängd vård, kommer patienten att överföras till en annan lämplig geriatrisk avdelning. Med dessa nya tillskott, med start den 25 oktober, strävar sjukhuset efter att erbjuda en förbättrad och mer specialiserad vård för den äldre befolkningen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 23:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors