Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors