Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

Kraftig explosion i Ronna – En person förd till sjukhus

IMG_3079

Foto: Shamash Oyal

Strax efter midnatt detonerade en kraftig explosion i Ronna Centrum och enligt uppgifter ska den ha inträffat innomhus. En person har enligt uppgifter till Telgenytt förts till sjukhus för vård, och flera maskerade personer har observerats på platsen.

Vid 01:45 natten till tisdag inkom ett larmsamtal till SOS Alarm om en explosion som skedde innomhus i ett bostadsområde på Robert Anbergsväg i Ronna. Omedelbart efter larmet ryckte polis, räddningstjänst och ambulans ut till platsen för att hantera situationen.

Vid ankomst till adressen spärrades ett stort område av för att möjliggöra en grundlig utredning av händelsen. Än så länge är det oklart vad som exploderat, men

En man i 25-årsåldern har förts till sjukhus för vård, men det är ännu oklart hur allvarliga skador personen har ådragit sig. Samtidigt har flera maskerade personer iakttagits i samband med explosionen, enligt uppgifter till Telgenytt.

Polisen arbetar intensivt med utredningen och söker aktivt efter eventuella misstänkta gärningspersoner. Under natten har polisen genomfört dörrknackningar för att samla vittnesuppgifter och inlett en förundersökning rubricerad allmänfarlig ödeläggelse.

Uppdatering 03:00:

– Dörren till en lägenhet har exploderat, en person har skadats. Den personen är förd med ambulans till sjukhus med icke livshotande skador. Polisen knackar dörr i huset för att se vad grannar och närboende har observerat i samband med detonationen. Nationella bombskyddet är beordrade till brottsplatsen och tekniker ska genomföra teknisk undersökning, skriver polisen på sin hemsida.

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna Centrum

Foto: Shamas Oyal

Foto: Shamas Oyal

Foto: Shamas Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2023 00:22
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 09:46

Larmades om lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Räddningstjänst

Arkivbild.

En brand utbröt i en lägenhet i centrala Södertälje. När räddningstjänsten ankom till platsen var branden redan släckt, men lägenheten hade fått mindre rök- och brandskador.

Under natten mot måndag utbröt en brand i en kastrull i en lägenhet i centrala Södertälje. När larmet om lägenhetsbranden inkom till SOS Alarm strax efter klockan 02, natten mot måndag, ryckte en brandbil och en ledningsbil ut till platsen.

När räddningstjänsten anlände hade branden släckts av en person i bostaden, men enligt uppgifter till Telgenytt drabbades lägenheten av mindre rök- och brandskador i köket efter att det brann i en kastrull. Den person som släckte elden ska ha fått vård efter att ha brännskadats i handen.

Räddningstjänsten stannade på platsen till 03-tiden för att säkerställa situationen och vädra ut röken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 18:56
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 18:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors