Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

Täljerevyn kammade hem SM-guldet till Södertälje

TR

Foto: Täljerevyn

Revy-SM 2023 avslutades på lördagskvällen i Oskarshamn med en framgång för Täljerevyn från Södertälje. Efter fyra dagars tävlande stod det klart att deras bidrag ”Älskar min EPA” tog hem segern i kategorin ”Sång och musik”.

Årets upplaga av Revy-SM, som hölls i Oskarshamn, kulminerade på lördagskvällen med spänning och glädje. Bland de deltagande revygrupperna fanns återigen Täljerevyn från Södertälje, som visade upp sin kreativitet och talang på scenen. Efter dagar av tävlande och underhållning kunde de stolt ta hem guldet i kategorin ”Sång och musik”.

Täljerevyn hade skickat in inte mindre än fem bidrag till årets Revy-SM, där regissören Lasse Karlsson spelade en central roll i skapandet av deras framträdanden. Deras bidrag bestod av föreställningarna ”Älskar min EPA” av Roland Cox och Alva Westerberg, ”Eget godis på bio” av Lasse Karlsson själv, ”Lösning på elförsörjningen” av Torbjörn Wrigh, ”Restaurangen som var en kiosk” också av Lasse Karlsson samt ”Kringelgumman” av Marina Nyström.

Tävlingen pågick under fyra dagar, där revygrupper från olika delar av landet samlades för att visa upp sina bästa inslag och underhållning på scenen. Efter en noga övervägd bedömning från juryn kunde Täljerevyn glädjas över att deras föreställning ”Älskar min EPA” tog hem förstaplatsen i kategorin ”Sång och musik”.

Revy-SM 2023 har således avslutats med en lysande prestation från Södertäljes egna Täljerevyn, som visat att de är en kraft att räkna med inom svensk revykonst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 00:52

Larmbolag brister – ”Känner mig inte alls trygg längre”

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

I Rönninge drabbades flera familjer av inbrott och vittnar om brister i Verisures larmsystem, enligt rapporter från tidningen LT. Flera invånare i Södertälje, som också använder samma leverantör, meddelar nu att de inte längre känner sig trygga.

– Vi har Verisures larmsystem hemma och blev oerhört oroliga när vi fick höra om att flera familjer hade inbrott i Rönninge, säger en Södertäljebo till Telgenytt.

Enligt LT hade familjerna både dekaler på fönster och dörrar, skalskydd och kameror. Trots detta aktiverades inte larmet. Inbrottstjuvarna lyfte bort fönstret och lyckades ta sig in den vägen, men trots att skalskydd fanns installerat, gick inte larmet.

– Vi har larm på alla våra fönster och nu går jag runt och grubblar hela tiden. Jag tänker ”herregud”, tänker om de inte fungerar. Känner mig inte alls trygg längre.

Varför tror du inte att larmet fungerade i för de drabbade familjerna i Rönninge?

– Jag har själv inte läst om det, utan mest hört via ryktesvägar, så jag kan enbart spekulera. Min första känsla var att inbrottstjuvarna samarbetade med någon inne i deras team, jag vet inte. Sen googlade jag om Verisure och hittade en artikel på Aftonbladet som verkligen gjorde mig riktigt orolig, säger Södertäljebon.

(Annonslänk)

Artikeln i fråga är ett avslöjande som Aftonbladets ”200 sekunder” publicerade förra året. Där framgår att Aftonbladets team avslöjade brister i Verisures larmsystem och att en före detta anställd berättade att de ”Instruerades att ljuga”.

– Det var ofta jag kom ut till kunder som sa att larmet inte fungerar eller inte hade fungerat. Vi instruerades ett ljuga för en kund vars larm inte fungerade och inte hade fungerat på flera år trots månadsbetalningar hela tiden, sade den tidigare anställda personen på Verisure till Aftonbladet.

I ett fall avslöjade tidningen att det började brinna hemma hos en familj, men brandkåren larmades inte.

– Det är skrämmande. Verisure är jättestora i Södertälje, många jag känner använder dem. Jag tycker att allmänheten bör vara medvetna riskerna.

Telgenytt söker Verisure för en kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 11:51
Senast uppdaterad: 8 augusti 2023 11:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors