Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

SENASTE NYTT: Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

ROnna

Foto: Alexander Isa

Två personer har begärts häktade, misstänkta för sprängningen i Ronna. En av de två är en 17-åring, enligt TT, som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm.

Strax efter midnatt natten till tisdag skedde en kraftig explosion i Ronna. En person skadades och fördes till sjukhus. Enligt uppgifter från Aftonbladet var sprängningen riktad mot en anställd på Sis som hade vägrat att medverka i försöket att smuggla in en mobiltelefon.

Nu har två personer begärts häktade, misstänkta för att ha varit delaktiga i händelsen.

Sprängningen i Ronna strax efter midnatt natten mot tisdag. Foto: Alexander Isa

Enligt uppgifter till TT är den ena mannen den 17-åring som tidigare har blivit dömd för att ha skjutit ihjäl en man på ett gym i Stockholm. Samma person fritogs av flera maskerade personer i samband med ett tandläkarbesök på Lovisingatan i centrala Södertälje i april i år. Den andra personen är en 20-åring som nyligen blev friad från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Enligt Aftonbladets uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Enligt tidningens information utgör detta motivet bakom placeringen av en bomb utanför hans bostadsdörr i Ronna.

Nu har åklagaren begärt att både 17-åringen och den 20-årige mannen häktas. 17-åringen misstänks för utpressning och försök till mord, medan den andra mannen misstänks för försök till utpressning och anstiftan till försök till mord.

Polisens bombtekniker på plats

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 11:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 11:27

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors