Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

Miljöaktivister stoppade transporter vid Södertälje Hamn

blockade2

Aktivisterna vid ett tidigare tillfälle. Foto: Ta tillbaka framtiden

Under torsdagsförmiddagen tillkallades polisen till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer störde verksamheten. Väl på plats visade det sig vara klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” som genomförde en aktion.

Vid klockan 11:00 larmades polisen till Solviksvägen vid Södertälje Hamn på grund av rapporter om störande aktiviteter från ett tiotal personer.

– Personerna ska bland annat sitta framför en utfart och stoppa lastbilar. Några personer ska också ha försökt ta sig upp på lastbilar, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, var aktionen att blockera och stoppa transporten av fossila bränslen. Torsdagens aktion i Södertälje var den tredje i rad där medlemmarna blockerade porten till depån vid oljehamnen.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, säger Irma Kjellström, till Telgenytt.

Aktionen under torsdagen, liksom de två tidigare dagarna, var en fredlig aktion. När polisen anlände till platsen och uppmanade aktivisterna att avlägsna sig, gjorde de det utan motstånd.

Miljöaktivisterna blockerade utfart i Södertälje. Foto. Privat.

Foto. Privat.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 12:01
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

BILDEXTRA: Ikonerna på plats under Hubofestivalen

365315028_10159607548186238_4340502709190536849_n

Foto: Caroline Envia Khamo

Aydin Aho (till vänster) från näringslivskontoret, Södertälje kommun och representant från Assyrian-Riders.

Tidigare Assyriskaspelaren, Andreas Haddad.

Melek Demir, Kennedy Bakircioglu, Eddie Demir och Stefan Batan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 07:30
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 23:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors